אחוזת קבר מסתורית ומפוארת בת 2,000 שנה נחשפה בלכיש

בחפירה שנערכת במערת סלומה בלכיש, נמצאה בימים אלו מערת קבורה בת אלפיים שנה. לצד המערה, מהמפוארות שנמצאו בארץ נמצאו חנויות בהם נמכרו נרות "היא ומשפחתה היו מהחשובות בשפלת יהודה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/12/22 11:12 כו בכסלו התשפג

אחוזת קבר מסתורית ומפוארת בת 2,000 שנה נחשפה בלכיש
מערת סלומה, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

תגלית בת אלפיים שנה: אחוזת קבר מימי הבית השני (לפני כ-2000 שנה), מהמפוארות ביותר שהתגלו בישראל, נחשפת בימים אלה במערת סלומה (שלום או שלומית) שביער לכיש. זאת, כחלק ממיזם 'דרך מלכי יהודה' בהובלת רשות העתיקות, משרד ירושלים ומורשת, וקרן קימת לישראל.

המערה, שהמשיכה לשמש גם בתקופות הביזנטית והמוסלמית הקדומה, קיבלה את שמה בזכות מסורות עממיות המיחסות למערה, לאורך מאות שנים, את מקום קבורתה של סלומה, מילדת ישוע. בחפירת החצר מתגלה שורת חנויות, אשר  להערכת החוקרים, מכרו או השכירו נרות חרס. "בחפירת החנות גילינו מאות שברי נרות חרס וכן נרות תמימים (שלמים), מהמאה ה-8-9 לספירה", אומרים מנהלי החפירה, ניר שמשון - פארן וצבי פירר ממרחב דרום ברשות העתיקות. יתכן שהנרות שימשו למאור בתוך המערה, ואולי הם היו חלק מהפולחן הדתי, בדומה לנרות המחולקים בקברי צדיקים או בכנסיות היום".

החפירות במערת סלומה

החפירות במערת סלומה צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

השם סלומה היה נפוץ בימי בית שני

מערת הקבורה שביער לכיש נחשפה לראשונה לפני כ-40 שנה בידי שודדי עתיקות שפרצו אותה. בעקבות זאת, נפתחה במקום חפירה ארכיאולוגית, בניהולו של פרופ' עמוס קלונר ז"ל מאגף העתיקות. המערה מחולקת למספר חדרים, שבהם נמצאו כוכי קבורה ושברי גלוסקמאות (תיבות אבן) המעידים על אופייה היהודי. תופעת הקבורה בגלוסקמאות בימי בית שני מוכרת וידועה במחקר הארכיאולוגי, אך ההפתעה הייתה דווקא בהסבת מערת הקבורה לקפלה (חדר תפילה) נוצרית. על פי הצלבים ועשרות הכתובות שנחרטו על הקירות בתקופה הביזנטית ובתקופה המוסלמית הקדומה, הקפלה הוקדשה לפולחן 'סלומה הקדושה'.

הנרות שנמצאו במערה

הנרות שנמצאו במערה צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

"השם סלומה - ובעברית שלום/שולמית, היה שם נפוץ בימי הבית השני, ומוכר גם במשפחת בית חשמונאי והורדוס", אומרים פארן ופירר. "ע"פ אחת המסורות הנוצריות, סלומה הייתה מיילדת מבית לחם שהוזמנה לסייע בלידה של ישוע. היא לא האמינה שהיא מתבקשת לילד אישה בתולה, ובעקבות כך יבשה ידה, והיא נרפאה רק לאחר שאחזה בעריסת ישוע".

מערת סלומה

מערת סלומה צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

משפחה יהודית עמידה בנתה את אחוזת הקבר

בתום החפירה לפני עשרות שנים נעזבה המערה, ועתה, במסגרת מיזם 'דרך מלכי יהודה', חושפים ברשות העתיקות את חצר המערה, שמתגלה כאחת המפוארות בארץ. את שטחה החריג של החצר, הנפרשת על פני 350 מ"ר, תוחמים קירות מרשימים עשויים אבני גזית, והיא רוצפה בלוחות אבן
וברצפות פסיפס. מול פתח מערת הקבורה נתגלו כעת בחפירה פתחי הכניסה שהובילו אל מערת הקבורה ואל הקפלה שבתוכה. חלק מהאבנים שעיצבו את החזית עוטרו בדגמים מפוארים מימי הבית השני ובעיטורים צמחיים בדגמי ורדות (רוזטות), גבעי אקנטוס ורימונים, המוזהים כדגמים יהודיים. 

חצר המערה ומערת הקבורה עצמה, מעידים על משפחה יהודית אמידה מאוד שהקימה את אחוזת הקבר תוך השקעת משאבים רבים בהקמת החצר וחציבת המערה. מעניין, כי לרוב, חצר הכניסה למערה נחצבה אל תוך הסלע, ולא נבנתה כמבנה מפואר עשוי אבנים, כזה שנחשף עתה.

מערת סלומה

מערת סלומה צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

"סלומה נותרה דמות חידתית", אומרים החוקרים. "אחוזת המערה מעידה, ללא ספק, כי היא ומשפחתה היו מהחשובות בשפלת יהודה בימי הבית השני. נראה כי פולחן סלומה, הקדושה לנצרות, שייך לתופעה רחבה יותר במאה ה-5 לספירה, במסגרתה הנצרות גילתה וקידשה אתרים יהודיים, כחלק מהפולחן הנוצרי של עולי הרגל. יתכן שבעת העתיקה, שמה של סלומה הופיע על אחת הגלוסקמאות שנחו בקבר ולא השתמרו עד היום, ומכאן זיהוי מקום קבורתה והתפתחות המסורות להפיכתה לקדושה לנצרות."