וטיילת בחגך מקומות מומלצים לטיול בחול המועד

ימי חול המועד מתברכים השנה במזג אוויר נעים, שמתחנן אלינו לצאת מהסוכה וליהנות מהארץ הטובה. הכירו את אתרי הטבע היפים ביותר בגליל, בדרום וביהודה ושומרון

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/09/21 12:35 כ בתשרי התשפב

מקומות מומלצים לטיול בחול המועד
צילום: נהוראי ברנס

שמורת הטבע ארבל.

שמורת הטבע והגן הלאומי ארבל נמצאים בגליל התחתון המזרחי, מרחק של 10 דקות נסיעה מטבריה, בסמוך למושב ארבל הנמצא בבקעת ארבל, וליישוב הערבי חמאם (ואדי אל-חמאם). המסלול אורך כ-3 שעות, אתגרי מאוד, ומומלץ לטיול בשעות הבוקר. 

המקום בקצרה

במקום נמצאים שרידי בית כנסת עתיק משלהי התקופה ההליניסטית - לפני כ-2000 שנה. כמו כן, נמצאות שם מערות ששימשו את היהודים שהתבצרו בהר מפני הורדוס באותה עת. 
מאוחר יותר, בתקופה העות'מאנית, נבנה במקום המבצר שרואים כיום, ע״י מושל צפת - עלי. 
ההר מתנשא לגובה של 181 מטרים, ולמעשה עולים במסלול קרוב ל400 מטרים, עלייה לא קלה בכלל, מתאימה למיטבי לכת בלבד. בסוף העלייה, 40 המטרים האחרונים, הם עליה אתגרית ביתדות. 

צילום: נועם שריד

הנוף

הארבל גבוה מכל ההרים שמסביבו ואפשר לראות ממנו את הגליל העליון, טבריה שלמרגלותיו, הכנרת, ואפילו את הגולן. ממערב לו נמצא הר ניתאי, ובדרומו אפשר לראות (דרום מזרח) את הר תבור. 
המסלול מומלץ מאוד בזריחה. קחו בחשבון שבפסגה אין צל בכלל, למעט עץ חרוב עתיק מאוד, שמספק צל קלוש. 

מקומות מומלצים בבנימין.

במשך השנה מתחזקת מועצת בנימין את המעיינות והאתרים ולקראת ימי חול המועד היא מזמינה את כל עם ישראל לבקר וליהנות מהטבע. 

אתר המורשת הלאומי שילה הקדומה פתוח בכל ימי חול המועד, ובמקום יש מגוון תחנות וחוויות לכל המשפחה. בימי החג המועצה עורכת סיורים לארמונות החשמונאים ביריחו – הזדמנות לגלות את שרידי מלכות בית חשמונאי.

באתר המועצה תמצאו שלל הצעות בהם מעיינות ואתרים. ריכזנו עבורכם הצצה למסלולים הנבחרים בבנימין:

  • שביל הצפרים – שביל מעגלי באורך כ-3 ק"מ בלב החורש הטבעי של נחל גופנה. המסלול עובר בעין צוף, מעיין מתאים לפיקניק משפחתי. מהמעיין נשוב במעלה החורש אל החניון.

נק' התחלה וסיום: שמים ב- WAZE- שביל הצפרים נווה אח"י (מתחת לשכונת נווה אח"י ביישוב נווה צוף).

  • שביל המעיינות – מסלול מעגלי באורך כ-3.5 ק"מ בפארק גיבורות התנ"ך. לאורך המסלול 7 נביעות מים הנשפכות לבריכות שכשוך בגדלים שונים, שולחנות פיקניק ופריחה מרהיבה. 

נק' התחלה וסיום: שמים ב- WAZE - חניון שביל המעיינות פארק גיבורות התנ"ך

  • מגבעת היקבים למעיין טלמון – מסלול המתחיל באתר הארכאולוגי גבעת היקבים. באתר מחילות שכיף לילדים לעבור בהן, עמדות שמע מרתקות ומגדל תצפית המשקיף על כל שפלת החוף ונתב"ג. מהאתר יורד שביל קצר של כקילומטר אל מעיין טלמון, פארק קסום עם שתי בריכות, שולחנות פיקניק ובוסתן הדרים. 

המסלול אינו מעגלי. נק' התחלה: שמים ב- WAZE- חניון גבעת היקבים |  סיום: מעין טלמון

  • נחל דלבים – מסלול בנחל דלבים השופע מים. לאורך הנחל חורש טבעי, טחנת קמח עתיקה, פריחה וכרמי יין. נצא מחניית ביה"ס בישוב טלמון ונרד אל הנחל למסלול באורך של כ-5 ק"מ. המסלול מסתיים מעבר לכביש במעיין דולב - פינת חמד אמיתית לפיקניק וטבילה.

המסלול אינו מעגלי. נק' התחלה: שמים ב- WAZE - חניית ביה"ס אריאל בטלמון |  סיום: מעיין דולב

נחל שילה

נחל שילה צילום: ללא קרדיט

  • נחל שילה – מסלול של כ-4 ק"מ בין כרמי היין, הזיתים והערוץ הקניוני של נחל שילה עליון. בתחילת המסלול בוסתן לפיקניק, מיזם קטיף עצמי של פירות יער ואנדרטה לזכר הגדודים העבריים שחנו כאן במלחמת העולם הראשונה. לאורך המסלול של נחל האכזב בוסתנים עם שולחנות פיקניק ולקראת סוף המסלול תגיעו לעין עוז - מעיין עם בריכה גדולה ועמוקה ובריכה נוספת לילדים. הסיום בחניון בצומת עלי.

המסלול אינו מעגלי.

נק' התחלה: שמים ב- WAZE- חניון הגדודים העבריים |  סיום: חניון עין עוז

  • מסלול יער עלי – מסלול מעגלי של כ-2 ק"מ בצל עצי יער עלי. נתחיל במעיין הגבורה, נעלה בסינגל האופניים אל דרך עמיחי ונרד בסינגל המעגלי היורד ומתפתל בין עצי האורן והפריחה הקסומה של היער, עד שנגיע חזרה למטה אל הדרך למעיין הגבורה, שם נוכל לשבת לפיקניק בשולחנות בין הזיתים העתיקים.

נק' התחלה וסיום: שמים ב- WAZE- מעיין הגבורה

  • ממעיין הכרמים להר הכוכב – מסלול הלוך-חזור של כקילומטר במעלה הר הכוכב. תחילת המסלול במעיין הכרמים, בו נמצא דשא, שולחנות פיקניק וכמובן בריכות שכשוך מרעננות לילדים. בראש ההר מחכה לנו מצפה רחבעם, המשקיף אל בקעת הירדן ועל כל הסביבה. 

נק' התחלה וסיום:  WAZE- מעיין הכרמים כוכב השחר.

מקומות מומלצים בשומרון.

גם אתם מחפשים - נופים מרהיבים, מעינות, יקבים ומורשת?, והכל קרוב לבית, שעת נסיעה מהמרכז ומירושלים. הצטרפו אלינו ליום טיול מטריף בהרי השומרון.

טבילת בוקר והליכה בנקבת מים עתיקה

נתחיל את היום שלנו, בסמוך לישוב אלון מורה, שם למרגלות הר כביר, נובע מעיין יפיפה, אליו מובילה אמת מים עתיקה, המעיין נקרא עין כפיר. ליד הנביעה נבנו בריכות שכשוך אשר הוקדשו לזכרו של החייל אבנר כפיר חזי הי”ד, בן אלון מורה שנפל בלבנו,  בדרך לבופור ב-19 במרץ 1997, בעת ששימש חובש קרבי. בסביבת המעיין ניטעו עצים ונבנו שולחנות פיקניק, וניתן למצוא פינות פיקניק.

לאוהבי הרפתקאות יש להצטייד בפנסים. לאחר הטבילה במעיין, בצדו השני של הכביש, ישנה אמת מים עתיקה, נצטייד בפנס נעבור לצדו המזרחי של הכביש (לא צריך לחצות -פשוט לעבור במוביל המים תחת הכביש), שם  נכנס בפתח הנקבה למערה, שאורכה כחמישים מטר, הנקבה מקורה בקשתות ובקמרונים מאבן מסותת שנבנו לפני כ-2000 שנה. הנקבה צרה, נמוכה ומפותלת. במהלך ההליכה נעבור מספר פניות זוויתיות, דבר המזכיר את בניית מחילות המסתור מתקופת מרד בר כוכבא. נדרשת הליכה שפופה וזהירה לשם מניעת חבטת הראש בתקרה. המים מטפטפים מכל עבר, ומגיעים לעומק של כ-20 סנטימטר, מומלץ לא ללכת יחפים. לאחר כ-45 מטר הליכה בניקבה נגיע לקצה הניקבה, אל חדרון קסום בו נובעים המים, שם מסתובבים וחוזרים באותה הדרך.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש המוביל ליישוב אלון מורה. כקילומטר לפני הישוב, הכביש מתעקל בחדות שמאלה. באמצע העיקול, מצדו השמאלי של הכביש, ישנה חניה רחבה, ושביל גישה לבריכות השכשוך.

ממשיכים לאלון מורה

לאחר המעיין נמשיך ליישוב אלון מורה, שם נמצא את יקב כביר. יקב כביר הוא יקב בוטיק בישוב אלון מורה שבשומרון. היקב שוכן על מורדותיו של רכס הר כביר , ומכאן שמו. הסיפור של היקב מתחיל בשנת 2007 עם נטיעת הכרם הראשון באלון מורה, על רקע נופי התנ"ך, הר גריזים והר עיבל.

כיום, מלבד המסעדה שבמקום, אחת האטרקציות שניתן למצוא ביקב הוא טיול איזיריידר בין היקב עצמו לבין כרמי הענבים שמשתרעים על שטח של כ-100 דונמים. מדובר באטרקציה לצעירים בני 17+ ולמבוגרים, שנקראת 'לגלות את היין דרך השטח'. בפעילות ניתן להשכיר רכבי שטח מיוחדים ולנסוע איתם בין נופיה המיוחדים של השומרון ובין גתות עתיקות שפזורות במקום.

כאמור, במקום פועלת גם מסעדה חלבית ולצד היינות המצוינים שמייצר היקב, ניתן להזמין במקום ארוחת בוקר מפנקת בכשרות מהדרין, יש לתאם ההגעה מראש.

במקום פועל מרכז מבקרים, שם תוכלו להתרשם מתהליך ייצור היין על כל שלביו. לראות את הביקבוק, מיכלי התסיסה, חדר היינן וחדר הקירור. בנוסף, ניתן לבקר בחדר החביות התת קרקעי בו מתיישנים היינות בחביות עץ אלון,ולצפות בסרטון קצר המספר על היקב ועל ההיסטוריה והמורשת של המקום. 

לראש הפסגה

מהיקב נמשיך לפסגת הר כביר. שמורת הטבע הר כביר נמצאת גם היא בתחומי היישוב אלון מורה, והיא חלק מגוש הררי גדול המתנשא מצפון מזרח לשכם מעל לערוצו הגדול של נחל תרצה. להר כביר מספר פסגות כאשר הגבוהה שבהם מתנשאת לרום של 792 מ' מעל פני הים. במצפה כביר, הפסגה המערבית של הר כביר, ישנן מספר תצפיות שביניהן שביל הליכה רגלי נוח שאורכו כ- 600 מטרים והוא מתאים לכל המשפחה. כמו כן, ניתן להגיע עם רכב עד פסגת ההר עצמו למי שלא מעוניין בהליכה הרגלית.

בראש הפסגה עומד 'מצפה לונץ', לצדו ישנם עצי אלון עתיקים ותצפיות נוף רחבות ומרהיבות ביופיין לכל ארבעת כיווני האוויר. מהמצפה ניתן לראות בבירור את המבנה הטופוגרפי של השומרון המורכב מרכסים ובקעות. בצפון מזרח הרי הגלבוע ומרחבי צפון השומרון, בצפון הרחוק הר החרמון, במזרח הרי הגלעד, במערב הר גריזים הר עיבל ובניהם העיר שכם, ובדרום רכס איתמר, תל ארומה, עמק בית דג'ן ועמק המכמתת.

מצפה מרהיב נוסף, שממומלץ מאד לא לפספס, הוא מצפה אילן, המצפה נמצא גם בשמורת הטבע הר כביר. מפסגת הר כביר ניסע מזרחה ע"פ השילוט (לכיוון ישיבת אלון מורה). הנוף מהמצה מרהיב, ניתן לראות מרחבים עצומים, את הרי עבר הירדן המזרחי, רכסי ובקעות צפון השומרון, הגלבוע, הר תבור, ואפילו את החרמון. המצפה הוקמה לזכרו של סגן אילן גבאי הי"ד, בן קריית טבעון שנהרג בקרב בדרום לבנון בז' אב תשס”ו, (1.8.06), יחד אתו נהרג סמ”ר יהונתן איינהורן מהמושב גימזו. את המצפה לזכרו של אילן הי”ד הקימו חייליו, תלמידי ישיבת ההסדר באלון מורה, בסיוע משפחתו של אילן. במצפה אילן פרגולה מיוחדת המאפשרת ישיבה מוצלת בימי החמה וכן תאורה לטובת המבקרים בשעות החשיכה, כמו כן המצפה נגיש לעגלות ולנכים ובסמוך לו שירותים ונקודת מים לשתייה.

לכל האתרים ניתן להגיע ע"פ waze  וכן ע"פ שילוט בשטח.