מטבעות בני אלפי שנים וציורי קיר | התגלית המדהימה בהר חברון

רגע לפני השתלטות פלשתינית על האתר הארכיאולוגי, חפירות שבוצעו במקום העלו תגלית יוצאת דופן. במקום נחשפו ציורי קיר מהתקופה הממלוכית ומטבעות עתיקים. "מדובר בממצא עולמי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/07/21 08:04 כה בתמוז התשפא

מטבעות בני אלפי שנים וציורי קיר | התגלית המדהימה בהר חברון
אתר החפירה, צילום: מועצת אזורית הר חברון

מחשש להשתלטות פלשתינית באזור יצאו מספר ארכיאולוגים לבצע חפירות הצלה באתר חירבת א־טייבה שבהר חברון. החפירות מנעו השתלטות פלשתינית אך יותר מזה, הביאו להישג מיוחד בתחום הארכיאולוגי עם חשיפתם של ממצאים מיוחדים.

בין הממצאים העתיקים ביותר שנחשפו בהר חברון ישנן מטבעות מתקופת המרד הגדול. כך פרסמה הבוקר (ב') אפרת פורשר מישראל היום. בחפירות הצלה, שהחלו לפני כחודש , התגלו ציורי קיר נדירים שהשתמרו מהתקופה הממלוכית וכן שני מטבעות מתקופת המרד הגדול, מטבעות שמתוארכים ללפני כ-1,950 שנים. הארכיאולוגים במקום מקווים כי העמקת החפירות תחשוף ממצאים נוספים, מתקופות קדומות יותר.

הפרסקאות שנמצאו

הפרסקאות שנמצאוצילום: מועצת אזורית הר חברון

ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, ברך עך הממצאים והזכיר כי ההשתלטות הפלשתינית על שטחי C מתרחשת בכל האזור, כחלק מתוכנית פיאד לרצף טריטוריאלי מדרום הנגב ועד חברון. דמרי מסר כי:: "חירבת א־טייבה היא לא המקום הראשון והיחיד שיש בו השתלטות על אתרים היסטוריים. לצערי, אף אחד לא עושה כמעט כלום ואנחנו נשארים עם המציאות העגומה בשטח".

חנניה היזמי שמשמש כקמ"ט ארכיאולוגיה הסביר כי: "הפרסקאות, שיטה עתיקה לציור על טיח רטוב, מעוררים התרגשות בקרב החוקרים". היזמי הוסיף: "זה מדהים, כי לא מצאנו דברים כאלה בבתים פרטיים מהתקופה הממלוכית. אנחנו מכירים ציורי קיר ופרסקאות בעיקר מתקופות קדומות יותר, אבל לא בתרבות המוסלמית". 

הארכיאולוגים דותן טראובמן שמשמש כמנהל החפירה באתר יחד עם אחיה הגר, הוסיף בהתרגשות: "מדובר בממצא עולמי שצריך להיות מוצג במוזיאון".


ממצא ארכיאולוגי בבית אל, ארכיון.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן