כמו באגדות: נחשף מטמון של 425 מטבעות עשויים זהב טהור

חניכי שנת שירות בחפירת רשות העתיקות במרכז הארץ מצאו אוצר בן 1,100 שנה מהתקופה העבאסית. "זה היה מפתיע. חפרתי באדמה וראיתי מה שנראה כמו עלים מאוד דקים. כשהסתכלתי שוב ראיתי שאלה מטבעות זהב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/20 09:01 ד באלול התשפ

כמו באגדות: נחשף מטמון של 425 מטבעות עשויים זהב טהור
צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

מטמון מטבעות מרשים ונדיר מהתקופה העבאסית, מלפני כ-1,100 שנה, נחשף על ידי חניכי שנת שירות בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות במימון רשות מקרקעי ישראל, לקראת הקמת שכונה במרכז הארץ. כחלק ממדיניותה של רשות העתיקות לשלב בני נוער בחפירות הארכיאולוגיות על מנת לקרב אותם לעבר, עובדים בחפירות בני נוער בחופשת הקיץ ונערים ונערות בשנת שירות לפני גיוסם לצה"ל.

 תמונות המטמון כפי שנמצא בשטח

תמונות המטמון כפי שנמצא בשטחצילום: ולי שוורץ, רשות העתיקות

ביום ג' האחרון, כשהגיעו חניכי שנת שירות "תנועת תרבות" מחולון לעבוד בחפירה,  זיהו לפתע שניים מהנערים משהו מנצנץ באדמה. לדברי עוז כהן, חניך שנת שירות ב"תנועת תרבות" בחולון, "זה היה מפתיע. חפרתי באדמה וכשגרפתי אותה החוצה, ראיתי מה שנראה כמו עלים מאוד דקים. כשהסתכלתי שוב ראיתי שאלה מטבעות זהב. זה היה ממש מרגש, למצוא מטמון כל כך מיוחד ועתיק".

מנהלי החפירה, ליאת נדב-זיו וד"ר אלי הדד מרשות העתיקות, התייחסו גם הם לתגלית "המטמון, שנטמן באדמה במכוון בתוך פך חרס, הכיל 424 מטבעות זהב, שמרביתם מתוארכים לתקופה האסלאמית הקדומה ולשושלת העבאסית. האדם שהטמין את אוצרו לפני 1,100 שנה ודאי ציפה לחזור לקחת אותו, ואפילו קיבע את הכלי בעזרת מסמר על מנת שלא יזוז ממקומו. מה מנע ממנו לחזור ולאסוף את רכושו? אנחנו יכולים רק לנחש. מציאת מטבעות זהב, בודאי בכמות נכבדת כזו, היא נדירה ביותר. לא מוצאים מהם הרבה בחפירות ארכיאולוגיות משום שזהב תמיד היה יקר ערך, והתגלגל מדור לדור. המטבעות, העשויים מתכת אצילה שאינה מתחמצנת עם האויר, נמצאו במצב השתמרות מעולה, ממש כאילו הוטמנו אתמול. מציאתם עשויה להעיד על סחר בינלאומי בין יושבי האזור לאזורים מרוחקים".

חתיכות דינרי זהב שנחתכו

חתיכות דינרי זהב שנחתכוצילום: רוברט קול, רשות העתיקות

חתיכות דינרי זהב שנחתכו

 שבר של סולידוס מזהב של הקיסר תיאופילוסצילום: רוברט קול, רשות העתיקות



לדברי ד"ר רוברט קול, מומחה למטבעות ברשות העתיקות, "נדיר ביותר שנמצאים בחפירות בארץ מטמונים מהתקופה העבאסית - ובמיוחד מטבעות זהב. זהו אחד המטמונים המוקדמים ביותר המוכרים מהתקופה הזו (סוף המאה ה -9) בארץ. המטבעות עשויים זהב טהור - 24 קראט. המשקל הכולל של המטמון הוא כ- 845 גרם זהב טהור -  סכום כסף משמעותי לאותם ימים. לשם דוגמה, בסכום כזה יכול היה אדם לקנות בית מפואר באחד השכונות הטובות בפוסטאט, בירת מצרים העשירה באותם הימים. מבדיקה ראשונית של המטבעות, מרביתם מתוארכים לסוף המאה ה- 9 לספירה. בתקופה זו, היווה האזור חלק מח'ליפות העבאסית העצומה, שנפרשה מפרס במזרח לצפון אפריקה במערב, ואשר מרכז השלטון שלה ישב בבגדאד שבעירק. המטמון מורכב מדינרי זהב מלאים, אך גם - באופן יוצא דופן, מכיל כ -270 מטבעות זהב קטנים - חתיכות דינרי זהב, שנחתכו כדי לשמש כ'כסף קטן'. חיתוך מטבעות זהב וכסף היה מאפיין קבוע במערכת המוניטרית בארצות האסלאם לאחר שנות החמישים של המאה ה-9, עם היעלמותם הפתאומית של מטבעות הברונזה והנחושת.

אחד המטבעות שנתגלה בחפירה, הוא מטבע נדיר ביותר, שמעולם לא נמצא בחפירות בישראל: שבר של סולידוס מזהב של הקיסר תיאופילוס (829 - 842 לספירה), שנטבע בקונסטנטינופול, בירת האימפריה הביזנטית דאז. הופעתו של שבר מטבעות ביזנטי קטן זה במאגר מטבעות אסלאמי, היא עדות חומרית נדירה לקשרים המתמשכים (מלחמה, סחר) בין שתי האימפריות שהיו יריבות בתקופה זו.
לדברי ד"ר קול, "למציאת המטמון הנדיר עשויה להיות תרומה גדולה למחקר, מאחר שהממצאים מתקופה זו בארץ דלים יחסית. אנחנו מקווים שחקר המטמון יספר לנו עוד על תקופה עלומה