לא מוותרים לקורונה: ביד יצחק בן-צבי ממשיכים להכשיר מורי דרך

חדשות כיפה בשיתוף יד יצחק בן-צבי 26/07/20 12:00 ה באב התשפ

לא מוותרים לקורונה: ביד יצחק בן-צבי ממשיכים להכשיר מורי דרך
תלמידים בסיור, צילום: יחצ

כמו רבים בישראל ובעולם כולו, גם את אנשי יד בן-צבי, הקורונה הפתיעה. במוסד אותו פוקדים אלפי אנשים מידי חודש, מיהרו להעביר את הפעילות לרשת באמצעות מפגשי זום. יחד עם זאת, ב'יד' החליטו לא לוותר על קורס מורי הדרך המפורסם והשקיעו משאבים רבים כדי לעמוד בהנחיות התו הסגול.

בין היתר גוייסו מדריכים נוספים בגלל הצורך לפיצול סיורים ל'קפסולות', נשכרו ערכות שמע אישיות כדי לשמור על המרווח הדרוש בסיורי השטח. מאתגרת במיוחד הייתה שמירה על ההנחיות בחללים סגורים דוגמת מוזיאונים, אתרי מורשת ובתי תפילה, בהם לעיתים פוצלו הקבוצות לסיורים כ"קפסולות" אנושיות קטנות.

תלמידים בסיור

תלמידים בסיורצילום: יחצ

ראוי לציין כי בשנה שעברה שינה משרד התיירות את המתווה של קורס מורי הדרך הוותיק. הקורס קוצר משנתיים לשנה, מספר הסיורים וההרצאות צומצם, וחלק מההרצאות הוכנו עוד טרם ימי הקורונה ללימוד באופן מקוון. כמו כן, נוספו תחומים רלוונטיים למאה ה-21: שימוש בטכנולוגיה בהדרכה, שיווק וניהול עסק, הנחיית קבוצה, יצירת "נישה" מתמחה וחוויית התייר. קיצור משך הקורס והכללת התכנים החדשים, לצד העלייה המתמדת במספר התיירים המגיעים לישראל, גרמו לעלייה בביקוש לקורסי מורי דרך בארץ כולה.

ללמוד אצל הטובים ביותר

יד בן־צבי, המובילה באחוזי ההצלחה במבחני ההסמכה של מורי הדרך, משמרת את מורשתו של הנשיא השני, יצחק בן־צבי, שחקר את תולדות ארץ ישראל ויישובה ואת תולדות הקהילות היהודיות בארצות ערב. בן-צבי היה זה שדאג להורדת הידע מ"מגדל השן" האקדמי, ולהנחלתו בקרב בציבור הרחב – בדומה למלאכתו של מורה הדרך.

לקורס מורי הדרך ביד בן-צבי יתרונות רבים, אך החשוב בהם הוא החיבור למכוני המחקר של המוסד ובמעטפת התוכן הכוללת לה זוכים התלמידים. מעטפת  הכוללת חבילת שי לכל תלמיד מספרי הוצאת הספרים, השתתפות ללא תשלום בסיורים של יד בן-צבי ובשאר הקורסים ועוד. בנוסף תלמידים המעוניינים להעמיק ולהתמקצע יכולים לעשות זאת באופן נגיש ונח באמצעות הספרייה העשירה הקיימת במתחם הכוללת כתבי יד נדירים, וכן ארכיון תמונות היסטוריות המשמשות עזרי הדרכה חשובים.

מי שחכם מבין שאחרי הקורונה יגיעו התיירים

ביד בן-צבי מספרים כי הקורונה סיפקה לא מעט אתגרים וכי הרכזים עובדים קשה כדי להתאים עצמם לכל השינויים הנדרשים ולדרישות המתעדכנות: פיצול הסיורים, עידכון ההסעות, העברת הרצאות לזום או שידור מוקלט, מענה למדריכים ועוד. כמו גם נתינת מענה למדריכים ולמשתתפים שנחשפו לחולי קורונה, או חלילה חלו בעצמם. יש לציין כי משתתפי הקורסים גילו הבנה, סבלנות, דאגה הדדית לאור המצב. אין ספק כי אחד הדברים היפים המתרחשים בקורס מורי דרך, הוא היווצרות קבוצה מגובשת השומרת על קשר גם לאחר סיום הלימודים.

בעוד כחודשים צפוי להיפתח מחזור חדש של קורס מורי הדרך, ביד בן-צבי מספרים כי למרות הקורונה ישנו ביקוש גדול לקורס. כנראה שרבים צופים את פני העתיד, ומבינים כי רבבות תיירים רק מחכים ששערי ישראל ייפתחו מחדש ללא מגבלות בידוד, וכשזה יקרה הם בוודאי יחפשו מורה דרך מנוסה ומקצועי שידריך אותם.

לפרטים נוספים אודות הקורס לחצו כאן