עשרת היעדים השווים לטיול באזור מכתש רמון

חדשות כיפה תוכן שיווקי 07/07/20 09:15 טו בתמוז התשפ

עשרת היעדים השווים לטיול באזור מכתש רמון
ציר צבעי הרמון, צילום: טומי הדס


עקב התפשטות נגיף הקורונה השמיים סגורים, קשה מאוד למצוא טיסות, ועוד יותר קשה למצוא יעדים שיהיה נעים לטוס אליהם גם בתקופה הזאת. אבל למי שיש ספק – עם ישראל הוא עם מטייל, והקורונה יכולה להיות תירוץ מצוין לחזור לנופי ארצנו. מי שהתמכר לטיולים בחו"ל אולי צריך שכנוע, אבל האמת היא שגם לישראל יש לא מעט יעדים מפוארים להציע. הפעם – הלכנו על מרכז הנגב, באזור מכתש רמון. מה יש לעשות שם? הרבה. הכנו לכם רשימה של יעדים, שאפשר ליהנות מהם גם בקיץ הישראלי החם.

הר ארדון

רוצים הליכה שתקרע לכם את הרגליים? מסלול הר ארדון מומלץ ומתגמל ביותר. ע"פ רשות הטבע והגנים, אורך המסלול הוא כ-4-5 שעות, אך מדובר בהערכת זמן נדיבה – למטיילים במשפחות, שלוקחים את הזמן ונהנים מהדרך. בכושר סביר זה יכול לקחת גם שלוש שעות או פחות (מספרים שהשיא המתועד לעלייה בלבד הוא פחות מ-20 דקות. מרשות הטבע והגנים מבקשים למסור כי מדובר במעשה מסוכן ולא אחראי – והם צודקים). אם יש לכם אביזרים מיוחדים התומכים בהליכה כמו מדרסים ומקלות הליכה וכו' – זה בהחלט המקום להשתמש בהם. אגב, הפרס – למי מכם שהולך על זה – הוא נוף מדהים. הר ארדון הוא הנקודה הגבוהה ביותר בתוך המכתש, והנוף הנשקף למכתש ולהרי ירדן ולמצפה רמון הוא נוף ששווה להתאמץ בשבילו.

כרבולת חרירים

תשמרו על המדרסים ועל מקלות ההליכה גם ליעד הזה. זה די קרוב להר ארדון. הכרבולת נמוכה משמעותית מהר ארדון – והיא גם מבודדת יותר. אנשים שהיו שם מספרים שזה הכי קרוב שהם הגיעו למאדים.

החולות הצבעוניים

פעם זה היה מקום שרק בודדים הכירו, היום זאת כבר תחנת עצירה מוכרת בדרך לאילת. זה יעד מושלם למשפחות שרוצות לראות מים במדבר, בלי לעשות מסלול הליכה. בשנים האחרונות, החולות מתמלאים מים בכל שנה – והמים האלה מחזיקים למשך רוב הקיץ. זאת חוויה נדירה של שחייה במים מתוקים, באמצע המדבר, ממש על הדרך.

החולות הצבעוניים

החולות הצבעוניים צילום: טומי הדס

ציר צבעי הרמון

כאן תוכלו לעבור טיול משמעותי ויפה, באחד האזורים היפים שיש למכתש להציע – ברכב פרטי. תביאו ערכת פיקניק ותבחרו את פינת המדבר האהובה עליכם. גם שם יש מספר מקומות שנקווים בהם מים, פחות מומלצים (או מותרים) לשחייה, אבל לא פחות יפים.

נחל רמון

מי שלא רוצה להזדקק לשירותי רכב, ומוכן להשקיע את הרגליים שלו במסלול הליכה – יכול פשוט לרדת רגלית ממצפה רמון לחולות הצבעוניים, דרך נחל רמון. המסלול יוצא ממצפה רמון, והוא נמשך בערך כשעתיים.

חורשת הרוחות – מצפה רמון

מצפה רמון הפכה ליעד מרכזי לצפייה בכוכבים בארץ. הלילות הבהירים ומזג האוויר הקריר והנעים של לילות הקיץ במצפה. גם זה יעד שעשוי להתאים לכל המשפחה. אגב, האזור שופע במדריכי כוכבים, שעורכים תצפיות מוסברות בטלסקופים במגוון מקומות מדבריים. לא רוצים הדרכה? סעו לחורשת הרוחות, ליד בית ספר שדה, כחמש דקות נסיעה מהישוב. ביולי-אוגוסט, בתקופת המטאורים, אתם תראו שפע של כוכבים נופלים – ובשביל זה לא צריך טלסקופ.

חניון בארות

מקום ההתאגדות המרכזי של רשות הטבע והגנים, משם היציאה למגוון רחב של מסלולים (ביניהם הר ארדון, עין סהרונים, כרבולת חרירים ועוד). המתחם של הרשות כולל אוהלי לינה עם חשמל ומים זורמים, אך מי שרוצה לעשות לילה בשטח הפראי – יכול לנסוע קצת: לחניון לילה ארדון, נחל גוונים ועוד. בכל אחד מהמקומות שתבחרו בהם תמצאו מסלולים בדרגת קושי בינונית ומטה עם נוף מרהיב, וכאמור – אם תרצו – גם חניון לילה (כלומר – מקום שמותר לישון בו; אכן, רוב המכתש הוא שמורת טבע, ולינה מחוץ לחניוני לילה עלולה להיות עבירה על החוק).

קיר האמוניטים  

טוב, תראו – עקרונית, אמוניטים הם בעלי חיים דמויי חילזון – ופרטים רבים התאבנו על קיר האמוניטים. עם זאת, המסלולים באזור לא יאכזבו אתכם – אתגריים לחובבי הז'אנר, מישוריים להולכים בפנאן.

פרסת נקרות

אחד המסלולים היוצאים מקיר האמוניטים מחברים לפרסת נקרות, אך היא קרובה גם לכביש. רוצים לראות מים? אם תבואו בזמן או לאחר חורף גשום – עוד תראו שם. לא רוצים מים? הפרסה היא מסלול מפתה בכל ימות השנה.

גב ילק

זאת קצת רמאות, כי גב ילק הוא כבר מחוץ למכתש רמון – אבל ממש קרוב. הגב הזה מתמלא כמעט כל שנה, והמים בו מחזיקים כמעט עד לשיא הקיץ. כדי להיכנס למים – תידרשו להליכה של כעשר דקות. כשהגב מתמלא, אגב, זה קורה מלמעלה, בזמן שיטפונות, במפל מרשים ושווה צפייה.