רפואת מטיילים: חיסונים נדרשים, ממה יש להזהר ועוד כמה טיפים למטייל

נוסעים למדינות העולם השלישי? לא משנה אם זה לבילוי או לעסקים, תמיד צריך לבדוק איזה חיסונים צריך לקחת וממה להזהר

חדשות כיפה ד"ר כהן רגב 24/06/15 15:01 ז בתמוז התשעה

רפואת מטיילים: חיסונים נדרשים, ממה יש להזהר ועוד כמה טיפים למטייל
YuG / Shutterstock.com, צילום: YuG / Shutterstock.com

עונת הטיולים בפתח, ובחודשים הקרובים רבבות יצאו את הארץ לטייל בחו"ל.

טיול למדינות העולם השלישי, בין אם מדובר בנסיעת עסקים בת מספר ימים ובין אם מדובר בטיול הרפתקני בנוסח טיולי תרמילאים, נושא בחובו סיכונים ייחודיים כדוגמת מחלות זיהומיות אקזוטיות, אך גם סיכונים בנאליים כגון מעורבות בתאונות ואלימות מקומית.

בשנים האחרונות צצו במדינתנו עשרות מרפאות המספקות ייעוץ ייחודי למטיילים. במרבית המרפאות מספקים בנוסף לייעוץ לגבי החיסונים הרצויים למטייל ולהרכבתם, גם מידע חשוב בהתאם ליעד ולמשך הטיול. מידע זה כולל בד"כ נתונים הן לגבי מחלות שכיחות של העולם השלישי, כגון "שלשול המטיילים" ומלריה וכיצד ניתן להמנע מלהדבק בהן, והן לגבי מחלות ייחודיות למדינה או לאיזור בו המטייל ישהה, כגון מחלת הגבהים ובילהרציה. לעיתים לא נדירות קורה שקיימת שונות בין ההמלצות הניתנות במרפאות השונות, כאשר כל רופא מסתמך על ניסיונו ולעתים קרובות גם על מאגרי מידע והמלצות רשמיות של משרד הבריאות או של גופים אחרים המספקים מידע שוטף ועדכני לגבי התפרצויות של מחלות, אסונות טבע ואי שקט גיאופוליטי.

החיסונים הנדרשים לפי יעד הטיול

אין "מרשם קבוע" של חיסונים לפי יעד הטיול, והדבר תלוי בגורמים רבים הכוללים את גיל המטייל, מידת היותו מחוסן מראש (בעקבות טיולים קודמים למשל), מדינות היעד והאיזורים הספציפיים בתוך כל מדינה, אופי הטיול (מידת השהייה בתנאי שטח) וכן המשך הכולל של הטיול. גם המצב הרפואי הבסיסי של המטייל ילקח בחשבון, ולדוגמא, אדם עם מערכת חיסונית מוחלשת לא יוכל לקבל חיסונים שאינם מומתים מפאת הסיכון הכרוך בחיסון עצמו, נשים הריוניות לא יחוסנו "אוטומטית" בכלל סוללת החיסונים, וכל חיסון ישקל באופן נפרד בהקשר לבטיחותו בהריון.

פקטור נוסף הוא משך הזמן עד ליציאה לטיול, מאחר ויש חיסונים שיש להתחיל את תהליך ההתחסנות לפחות חודש לפני היציאה מהארץ, ובמידה ומגיעים למרפאה באיחור, לא ניתן להספיק לקבל את כלל מנות החיסון הנדרשות, ויהיה צורך לוותר על חיסון זה.

הכותב הינו מומחה למחלות פנימיות ומומחה למחלוקת זיהומיות, מנהל את מרפאת המטיילים בבית החולים לניאדו בנתניה מזה 4 שנים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן