נחל צאלים עליון

"הנה הסתו עבר הגשם חלף הלך לו, הפרחים נראו בהמוניהם ברחבי המדבר ובכל הארץ. הפרחים במדבר כבר מסיימים את פריחת האביב המוקדמת שלהם, אבל למדבר יש עוד מה להציע לכם..."

חדשות כיפה נדב אברהמוב, בית ספר שדה סוסיא 19/12/02 00:00 יד בטבת התשסג



הנה הסתו עבר הגשם חלף הלך לו, הפרחים נראו בהמוניהם ברחבי המדבר ובכל הארץ. הפרחים במדבר כבר מסיימים את פריחת האביב המוקדמת שלהם, אבל למדבר יש עוד מה להציע לכם.
זה הזמן לצאת אליו ולהלך בשביליו. אנו מציעים לטייל בין צוקים וגבי מים בנחל צאלים עליון.
לנחל צאלים אגן ניקוז גדול מאד, כ287 קמ"ר, השני בגודלו במדבר יהודה (לאחר נחל חימר). הנחל מנקז את הגשמים היורדים מהישוב מעון ועד ערד ובמשך השנה שוטף הנחל מספר פעמים. שטפונות הנחלים משנים תכופות את מראהו של הנחל, אפשר ללכת בנחל עם גבים ולאחר שיטפון למצוא את אותו הנחל מלא בסחף. כדבר הזה קרה השנה בנחל צאלים לבריכת צפירה גב מים מלא ש"יום בהיר אחד", אך גשום, נסתם בסחף ומאז אנשי ערד ודרומה כבר לא קופצים אל המים הקרים. נקווה שכמו שנסתם כך גם יפתח להנאת כולם.
את סיורנו נתחיל בנסיעה בכביש ערד מצדה מערב (לסוללה) לאחר כ10 ק"מ נגיע למעין "נווה מדבר", דקלים ואהלים בדואים, זהו כפר נוקדים מקום אירוח לקבוצות בסגנון בדואי. את הרכבים אפשר להשאיר בחניה של המאהל. את הרכב המאסף נכוון לחכות לנו בחניון שעל יד בריכת צפירה, שביל עפר מסומן בשחור היוצא מכפר נוקדים דרומה מגיע לאחר 5 ק"מ לחניון הסיום של טיולנו. נחצה את הכביש לכיוון צפון על גבי סימון שחור (במקום שלט "לבריכת צפירה"), לאחר 200 מ' נפגוש שביל עפר נוסף המסומן באדום וכיוונו מערבה. נמשיך עם השביל האדום כק"מ עד שנגיע לבור עטין הבור הוא מאגורה גדולה ויפה. שלוש תעלות הזינו בימות הגשמים את מי נגר המדרונות והוליכו אותם אל המאגורה. כיום התעלות מנותקות מהמאגורה והמים המתנקזים אליהן לא נכנסים אל המאגורה, לכן היא יבשה.
מבור עטין נעלה צפונה בשביל נוח לכיוון הר צפירה (ממשיך בסימון אדום) בקרבה אלינו נוכל לראות מאהל בדואי עם הרבה צאן וגמלים. לאחר שנעבור מתחת להר צפירה נוכל לראות מולנו כיפה חרוטית ובולטת בנוף, לאנשי המדבר היא משמשת תמרור באזור נחל צאלים. כחצי שעה לערך לאחר שעזבנו את בור העטין ואנו עומדים בתחתית הגבעה החרוטית. בזריזות נתפס אל הגבעה, מפסגתה נשקפת לעיננו אחת התצפיות היפות במדבר יהודה. ממערב נראה את הרכס המזרחי של דרום הר חברון ובצפון את רמת המדבר גבעות קרטוניות לבנות המהוות חלק נכבד ממדבר יהודה.
במקום זה אפשר להבין את החיבור בין ההר למדבר, מדבר יהודה הוא ה"חצר האחורית" של ההר. כל מורד ובורח מהשלטון ירד מההר הארץ הנושבת, אל הציה אל המדבר. החלק אליו אנו צופים נקרא בלשון ספר שמואל "מדבר מעון" לשם הלך דוד בבורחו מפני שאול: "וילך שאול מצד ההר מזה ודוד ואנשיו מצד ההר מזה ויהי דוד נחפז ללכת מפני שאול ושאול ואנשיו עטרים אל דוד ואל אנשיו לתפשם"(שמואל א' כ"ג). סופו של מקרה, שאול נקרא לגזרת לחימה אחרת ועוזב את דוד לנפשו.
נרד מהגבעה החרוטית ונמשיך צפונה, בתחתית הגבעה יש צומת שבילים, אנו נמשיך בסימון הכחול (עדיין לא מופיע במפת סימון שבילים). השביל האדום פונה מזרחה ויורד עד לחניון לילה של בריכת צפירה. השביל מערבה נכנס לשטח אש, זהירות, אין להכנס לשם!!!
לאחר הליכה של כחצי שעה בסימון הכחול יורד השביל לערוץ המרכזי של נחל צאלים ושם נפגוש את הסימון הירוק. בבת אחת משתנה הנוף ואנו סגורים בין קירות הקניון העליון של נחל צאלים. הנחל מתחתר בסלע הדולמיט הקשה וזה יוצר קניון צר עם מפלים ומכתשות. בהליכה בקניון אנו פוגשים גבי מים מלאים אין צורך להכנס אליהם, אך מי שמעוניין יכול לשחות בהם בזהירות! את הגבים אפשר לעקוף לפעמים מימין ולעיתים משמאל. נוכל לראות את סנונית המדבר עפה בתנועות אקרובטיות לכיוון הגבים ושותה מהם.
אנו ממשיכים בכיוון מזרח, לאורך הקירות משתפל הצלף ומציץ לו המציץ הסורי ובמשטחי הסלע יוצאת הכתלה החריפה צמח תה חריף במקצת.
לאחר הליכה של 2 ק"מ הקניון נפתח ואנו מוצאים עצמנו בחניון של בריכת צפירה. שביל העפר שעולה מהחניון דרומה (מסומן בשחור) מגיע לכפר נוקדים שם השארנו את המכונית.

אורך המסלול: 7 ק"מ, כ5.5 שעות.
סימון: מפת מדבר יהודה דרום (מס' 11).
זהירות! המסלול עובר בקרבת שטח אש, אין ללכת מהסימון מערבה!!!
התאמת גיל: לאוהבים ללכת במדבר.

פרטים: מרכז סיור ולימוד סוסיא : 9963424 02, 825680 064.