חושבים ש"דפקתם את האלגוריתם"? יש לפייסבוק ניוז-פיד בשבילכם

גם אתם מתלבטים אם להעתיק את הפוסט שקורא לחברים שלכם להגיב ו"לדפוק" את האלגורתמים של פייסבוק? אתם חייבים לקרוא את זה

חדשות כיפה רוני ארזי 16/08/18 07:43 ה באלול התשעח

חושבים ש"דפקתם את האלגוריתם"? יש לפייסבוק ניוז-פיד בשבילכם
פייסבוק, צילום: pixabay

גם אתם נתקלתם בפוסט של חבר או חברה שקורא לכם להגיב לו כדי להיחשף ליותר פוסטים שלו בפייסבוק מכאן ואילך? גם אתם תוהים אם ה"שיטה" הזו עובדת? התשובה הקצרה היא לא ממש. התשובה הארוכה מתחילה בשנת 2006, השנה שבה פייסבוק נפתחה אל העולם, אז היו רשומים באתר 50 מיליון משתמשים בכל חודש. נכון להיום אנחנו מדברים על 2.23 מיליארד משתמשים חודשיים. מדובר בצמיחה של 11% לעומת השנה שעברה, וכמעט פי 45 לעומת 2006.

איך המספרים הללו רלוונטים לשאלה שלנו? אז ככה: כשיש הרבה יותר משתמשים פרטיים, דפים עסקיים וקבוצות, יש גם יותר טקסטים, יותר תמונות ויותר סרטונים ברחבי פייסבוק. לאף גולש אין את היכולת לקרוא בכל יום את אלפי הפוסטים שמפרסמים החברים שלו, הדפים שהוא עוקב אחריהם והדפים ש"מטרגטים" אותו (כלומר, מכוונים אליו בצורה ממומנת), בדיוק כמו שלא יעלה על הדעת שכל אחד מאתנו יעיין באלפי מכתבים מודפסים בכל יום.

אז מה עושים? הלא מישהו צריך לעשות כאן סדר. כאן נכנס ידידנו האלגוריתם לפעולה. האלגוריתם, כמו שדכנית טובה, הוא קוד שפייסבוק מפתחת ומשפרת כל הזמן, שיודע ללמוד את כל מה שהוא רק יכול אודות כל פוסט שעולה בפייסבוק, ואודות כל משתמש בפייסבוק, ובעזרת נוסחאות חכמות הוא מנסה להגיש את הפוסטים המתאימים ביותר למשתמשים המתאימים ביותר.

הפוסט שלא יעבוד לכם

הפוסט שלא יעבוד לכםצילום: צילום מסך

כל פוסט שמתפרסם מקבל "ציון" שמורכב ממאות פרמטרים שונים, ובהם: האם הפוסט הזה הוא סרטון, תמונה, טקסט או שידור חי? מתי הפוסט הזה פורסם? מי שפרסם את הפוסט – כמה פוסטים הוא כבר העלה היום? איך הולך לפוסט הזה עד כה? האם אחרים שנחשפו אליו הגיבו, שיתפו, עשו לייק? ולגבי הגולש שאמור לקבל את הפוסט הוא בודק: כמה זמן הוא בדר"כ מבלה בקריאת סוג כזה של תוכן? האם בשעה כזו ביום הוא בדר"כ צורך תוכן מסוג כזה? כמה מהר חיבור האינטרנט שלו ממש עכשיו? האם הוא יעמוד בעומס של סרטון או שעדיף לתת לו כרגע רק תמונות? שאלות כאלה ועוד רבות אחרות יקבעו את מידת ההתאמה של הפוסט אל הגולש, ויתנו לו ציון. לפי הציון הזה, מסודרים הפוסטים באזור החדשות (ה"ניוז פיד") שלנו.

האם תגובה שלנו לפוסט של חבר היא גם פרמטר כזה, שמשפיע על הציון? מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, קבע לפני חצי שנה שאחד הפרמטרים החזקים באלגוריתם יהיה "קשר משמעותי בין אנשים", משום שהחברה מאמינה שזה סוג התוכן שישאיר כמה שיותר משתמשים בתוך האתר, וכמה שיותר זמן. מהו קשר משמעותי? תגובות לפוסטים, שיחה בין משתמשים במסנג'ר, ובמידה מועטת יותר גם שיתופים ולייקים. לפיכך, תגובה חד פעמית לפוסט של חבר לא מספיקה. תגובות רבות על פוסטים רבים של אותו החבר יעשו כנראה שינוי משמעותי יותר, וגם אז – אין הדבר מובטח.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להגדיל את הסיכוי שנראה פוסטים רלוונטים מחברים רלוונטים? קודם כל, הסירו את החברות שלכם עם אנשים שאינכם מכירים, ואת המעקב אחר דפים שלא באמת מעניינים אתכם. נחמד שיש לכם 1000 חברים בפייסבוק ומאות דפים שאתם אוהדים, אבל כל אחד מיותר ברשימה מקטין את הסיכוי שחברים אמיתיים ייחשפו לתוכן שלכם, ושאתם תיחשפו לתוכן שלהם. אם יש חבר מסוים שאתם רוצים לקבל את התוכן שלו בראש אזור החדשות, תוכלו להגדיר זאת בעצמכם אם תיגשו לפרופיל שלו, חפשו את המילה "עוקב", עברו מעליה עם העכבר ובחלון שנפתח בחרו ב"הצג תחילה".

לטיפים נוספים אתם מוזמנים לעקוב אחריי בפייסבוק, ולהגיב הרבה  :)
 

הכותב הוא מומחה דיגיטל והבעלים של משרד הפרסום משרוקית דיגיטל