סדר נשים

סידור תפילות לנשים שנכתב בלאדינו במאה ה-16 יוצא כעת במהדורה חדשה מתורגמת ומגלה שכבר אז דאגו למעמד האישה

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/08/12 10:52 יז באב התשעב

סדר נשים
יחצ, צילום: יחצ

בכל יום נשים מתמודדות מחדש עם אתגר גדול, כשהן מנסות לשלב בין תפקידיהן בבית לבין רצונן להתפתח, ללמוד ולהשכיל. "סדר נשים", ספר חדש בהוצאת מכון בן-צבי, מגלה שהדת היהודית הכירה בבעיה כבר לפני מאות שנים - ואפילו נתנה כמה עצות מועילות בנושא.

"סדר נשים" הוא סידור תפילות לנשים שנכתב בלאדינו במאה ה-16 ויוצא כעת במהדורה חדשה בעריכת אורה (רודריג) שורצולד, שתרגמה את הטקסט, ניתחה אותו וכתבה הקדמות מפורטות. מחבר הסידור נתן כבר אז את דעתו על הצורך לקדם את מעמד האישה, להקנות לה השכלה ולשלבה באופן פעיל בחיים היהודיים - בלי לגרוע מתפקידיה כאימא וכאשת משפחה.

הסידור המיוחד שנכתב במקור בלאדינו רואה אור לראשונה בתרגום לעברית. לפנינו מעין 'שולחן ערוך' לאישה היהודייה, הכולל הנחיות מפורטות הנוגעות למצוות שהאישה חייבת בהן בכל תחומי החיים ותפילות לכל מחזור השנה היהודית - ליום-יום, לשבת ולחגים. הסידור מציג עמדת מוצא המסתמכת על הרמב"ם, ולפיה אבי המשפחה אחראי על קיום המצוות של כל בני ביתו.

הסידור נועד לאישה בלבד, והיא האחראית הבלעדית לקיום המצוות ולתפילות. התפילות מקוצרות בהסתמך על דעות הפוסקים, כדי שהאישה תוכל לקיים את המצוות בלי להזניח את חובותיה האחרות.

פרופ' אורה (רודריג) שורצולד מאוניברסיטת בר-אילן היא בלשנית החוקרת את העברית בת-זמננו ואת הלאדינו. בין ספריה "תרגומי הלאדינו לפרקי אבות" (תשמ"ט) ו"מילון ההגדות של פסח בלאדינו" (תשס"ח).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן