ביקורת טלוויזיה: חדשות התנ"ך - לא התנ"ך שלנו

הייתי שמח לפרגן מכל הלב, שכן הרעיון חביב ונחמד מאד וחבל שהיוצרים נופלים למלכודות מיותרות. נתנאל לייפר בביקורת על תכנית הטלוויזיה החדשה של החינוכית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 07/01/16 11:53 כו בטבת התשעו

כשראיתי את המידע הראשוני על "חדשות התנ"ך" תכנית חדשה בטלוויזיה החינוכית שתשודר החל מהשבוע הקרוב בערוץ 2 שמחתי וחשבתי שמדובר ביוזמה יפה שתחבר צעירים ישראלים לספר הספרים ולשורשי העם היהודי וזאת בצורה קלילה ונחמדה.

"חדשות התנ"ך" היא תכנית חדשה בכיכובם של צביקה הדר ונלי תגר. על פי היוצרים מדובר בפורמט חדשני שפותח על ידי 'קודה תקשורת' (מחוברים) בעבור הטלוויזיה החינוכית ומטרתו להביא לצופים הצעירים, וגם להוריהם, מידע על סיפורי התנ"ך באופן מעניין ונגיש.

לכאורה פרויקט מבורך שאנו אמורים לפרגן לו ולאהוב אותו, אך לאחר שצפיתי בפרק הבכורה של התכנית הבנתי מהר מאד כי שמחתי הייתה מוקדמת מידי. התכנית שמתחילה בפרק א' של ספר יהושע אמנם אכן קלילה וצעירה ועושה שימוש בשפת הרשתות החברתיות כדי לחבר את העבר אל שפת ההווה, אך בכך גם יוצרת זילות ומגחיכה לעיתים את דמויות ההוד התנכיות.

בפרק הראשון לדוגמא, יהושע לועג כביכול לדברי ה' שחוזר שוב על המילים "חזק ואמץ" ועוד בדיחות סרות טעם בסגנון הזה. המגישים אמנם מעבירים גם מידע ערכי אך לא נמנעים מרמיזות מיניות מיותרות לחלוטין. צביקה הדר מראיין את תגר בתפקיד רחב הזונה כשה"ראיון" מלא ברמיזות מיניות מגעילות וסרות טעם שנמשכות גם מול תגר לאחר שהיא מסירה את התחפושת.

כך גם בסוף הפרק עונה צביקה ל"חידה היומית" בת כמה שנים העיר יריחו ומשיב כי היא בת 11 אלף שנה... הייתי מצפה מתכנית שנועדה להעביר את סיפורי התנ"ך ורוחו, שלא לנקוב במספרים שלא עומדים בהתאם לדברי התנ"ך.

תמיד יש את אלו שיטענו שלולי הבדיחות סרות הטעם אין סיכוי להנגיש היום לנוער חילוני את התנ"ך בדומה לסוגיית תנ"ך בגובה העיניים שהתעוררה בעקבות פרויקט 929, בעצב רב אני נאלץ לומר שייתכן והם צודקים אך התחושה היא שיצא שכרו בהפסדו.

הפרק הראשון בו צפיתי לימד אותי באופן ברור, שלא מדובר בתכנית שמתאימה לילדים דתיים למרות הניסיון להכניס גם דברים שאינם פשוטו של מקרא, דוגמת נקודה מדבריו של רש"י. הייתי שמח לפרגן מכל הלב, שכן הרעיון חביב ונחמד מאד וחבל שהיוצרים נופלים למלכודות מיותרות.