השחקנים הדליקו נרות בחדר האיפור. צפו

מאירים את התיאטרון: שחקני ההצגה ״שברי לוחות״, של תיאטרון 'אספקלריא', בהשתתפות סולן להקת אבטיפוס אייל שכטר, הדליקו נרות בקריית ארבע. ההצגה עוסקת במחלת האלצהיימר.

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/12/18 10:26 א בטבת התשעט

השחקנים הדליקו נרות בחדר האיפור. צפו
תיאטרון אספקלריא, צילום: יח"צ

בסופ״ש הגיעו שחקני ההצגה ״שברי לוחות״ של ״תיאטרון אספקלריא״  להופיע בפני תושבים בהיכל התרבות של קריית ארבע. 

מאחר וההצגה התקיימה בערב, השחקנים עצרו רגע מההכנות לקראת המופע בחדר האיפור, והשתתפו בהדלקת נר חמישי שהודלק על ידי יואב אמיר אחד השחקנים בהצגה.

מנכ״ל ״תיאטרון אספקלריא״ חגי לובר אמר: ״מרגש ומפעים לראות עשרות מופעי תיאטרון יהודי בחנוכה. מה שהיה חלום רחוק לפני עשרים שנה הופך למציאות טבעית לילדי ישראל. דווקא בחנוכה מקבל התיאטרון היהודי משמעות מיוחדת, מלב התרבות היוונית - אלילית מואר התיאטרון באור יהודי משמעותי ומוכיח שהניצחון האמיתי על היוונים לא היה מחיקת תרבותם אלא בירור ניצוצות האור שבהם והטמעתם בטוב האלוקי. תיאטרון אספקלריא מודה לה' על הזכות שנפלה בחלקו להיות חלק ממהפכה זו ולהוביל מהלכים של בניית תשתית לתרבות יהודית״. 

https://youtu.be/l9yi_4YW5tU

על ההצגה: ההצגה מספרת על אריה, רב גדול ופוסק הלכה, הפוסק פסק דין בעל חידוש עצום על פסיקת גט לאשתו של אדם המאושפז במצב "צמח". הפסק מעורר סערה ציבורית רבה, התנגדות בקרב סובביו, ואהדה רבה בקרב חוגים אחרים. שעות אחרי הפסיקה, נפגש הרב אריה עם רופאו וזה מבשר לו כי מחלה חשוכת מרפא תקפה אותו.

הרב בן 49 בלבד, חולה באלצהיימר, מחלה שנתפסת כמחלה של קשישים. הוא נקרע בין הרצון לחשוף את האמת אודות מצבו לבין רצונו להגן על הפסק שלו, תוך אמונה שלמה בצדקתו. ההצגה עוסקת בפסק הדין השנוי במחלוקת ובסערה סביבו, בקרב בני משפחתו וקהילתו של הרב אריה מצד אחד, ובקרב קרובי משפחת העגונה וארגונים לזכויות אדם, מצד שני. ההצגה מעלה למודעות את הנושא של מחלת אלצהיימר אצל אנשים צעירים. המחלה הקשה גם ככה, מתדרדרת מהר יותר בקרב צעירים ותוקפת את החולים כשהם בשיא חייהם.

"שברי לוחות" היא הצגה העוסקת בערך האדם; כיצד ערכו נמדד בשעה שהוא לא יכול לקבל החלטות וכשתפקודו נפגע? האם לאדם חולה אין ערך? המושג "שברי לוחות" לקוח מההלכה המתייחסת ללוחות הברית במעמד הר סיני, אותם לוחות שמשה שבר ברדתו מההר, למראה עגל הזהב. ההלכה אומרת כי "לוחות ושברי לוחות מונחים בארון" ללמדנו שגם ללוחות השבורים, הפגומים, יש ערך ומשמעות בשבילנו.
 
רעיון וליווי אומנותי: חגי לובר; כתיבה: אורית גל ליכטנשטט; בימוי: ציון אשכנזי;
משחק: איל שכטר (הרב לייזר), ארז קנטור (צבי), יואב עמיר (דוידי), יפתח קמינר (הרב אריה), רפי קלמר (יהודה בן שבת). מוסיקה: גל לב; תפאורה: סשה ליסיאנסקי; ביצוע תפאורה: נתן ברודי; תאורה: מאיר עקריש. תלבושות: יהודה קרל.