הצגה חדשה על אבי "דור הכיפות הסרוגות"

בתיאטרון אספקלריא יציגו הצגה חדשה בדמותו של הרב משה צבי נריה ורעייתו רחל זצ"ל שנבחרו להיות הדמות השנתית לשנת תשע"ט מטעם מנהל החינוך הדתי

חדשות כיפה גלעד כהן 05/11/18 16:35 כז בחשון התשעט

הצגה חדשה על אבי "דור הכיפות הסרוגות"
הצגה חדשה באספקלריא, צילום: יוסי צבקר

ההצגה 'נר למאה', על דמותו של הרב משה צבי נריה ורעייתו רחל עלתה בתיאטרון אספקלריא. הרב משה צבי נריה ורעייתו הרבנית רחל נבחרו להיות הדמות השנתית לשנת תשע"ט במסגרת החמ"ד – מנהל החינוך הדתי. 
הרב נריה זכה לתואר אבי "דור הכיפות הסרוגות" על פועלו כמייסד ישיבות בני עקיבא וכמי שסלל לנוער את הדרך של הציונות הדתית המשלבת חיי תורה עם חיי מעשה. לצידו סייעה בעבודת הקודש, רעייתו רחל וכפי שהוא עצמו העיד עליה "שלו ושל כולנו, משלה". במסגרת הדמות השנתית ב"תיאטרון אספקלריא" הפיקו הצגה על הרב והרבנית.

הצגה בדמותו של הרב משה צבי נריה זצ"ל

הצגה בדמותו של הרב משה צבי נריה זצ"לצילום: יוסי צבקר

הצגה בדמותו של הרב משה צבי נריה זצ"ל

הצגה בדמותו של הרב משה צבי נריה זצ"לצילום: יוסי צבקר

ההצגה המגוללת את סיפורו רב ההשראה של הרב נריה שמכוח אישיותו ותחושת השליחות שפיעמה בו הצליח להדליק לבבות של אלפי תלמידים שממשיכים ומדליקים אחריו עד אינסוף.


נער, שזה עתה ניצל מתופת השואה, מגיע לבדו לישראל בספינת מעפילים. ללא קרקע להישען עליה, נקלע הנער לישיבת כפר הרוא"ה בראשות הרב נריה. רוחה של הישיבה זרה לו והוא מבקש לעזוב, אולם המפגש הייחודי עם הרב ותלמידיו מעורר בו רגשות שמעולם לא חווה ומושך אותו אל עולמם ואל סיפורו האישי של הרב.
ההצגה מפגישה את הילדים עם דמותו של המחנך רב הפעלים, ומאפשרת לכל אחד מהם לחוש באופן אישי כאילו היה תלמידו המיוחד של הרב. נר לאחד נר למאה הוא ביטוי תלמודי שמשמעותו היא שישנם מעשים שבהם אותה התועלת הצומחת ליחיד יכולה להועיל גם לרבים. הביטוי עוסק באורו של נר שיכול להועיל למאה בני אדם כשם שהוא מועיל לאדם יחיד.


הרב פתחיה נריה בנו של הרב אמר: "אני מלא התרגשות לראות דברים שקרנו מאבא קורנים דרך השחקנים, זה להעביר את החיות שלו הלאה". נכדו של הרב יהודה בראלי הוסיף: "זה הצגה מושכת, מסקרנת, מצחיקה ומשעשת".

הצגה בדמותו של הרב משה צבי נריה זצ"ל

הצגה בדמותו של הרב משה צבי נריה זצ"לצילום: יוסי צבקר


רפי קפלן, תלמידו של הרב נריה אמר: ״ההצגה מרגשת, כל ההצגה בכיתי וצחקתי, זה החזיר אותי שנים אחורה, נוסטלגיה וגעגוע גדול לרב. יש שם דברים כל כך אותנטיים ולפעמים גם חוש הומור כדי שזה יהיה גם לילדים, זה עשוי בטוב טעם במקצועיות וזה פשוט כבש אותי, אני כל כך ממליץ על ההצגה הזאת. יישר כוח גדול ל״תיאטרון אספקלריא״, הם עשו כאן עבודה מדהימה, כל הכבוד״.
כתיבה ובימוי: חגי לובר, עוזרת במאי :רננה לובר, תפאורה ותלבושות: קרן ווליך, ביצוע תפאורה: נתן ברודי, מוזיקה: גל לב, תאורה: אדם רוטבליט, כוריאוגרפיה: שקד ברוק, משחק: דוד אריאל, יונתן אבינועם, יפתח רוה.