להיות בארץ ולהרגיש חו"ל

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, הגיע למופע של להקת המושב שאירחו את האמן היהודי דתי הכי מצליח בעולם, אלכס קלייר, וחווה עולם מקביל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 21/02/16 11:14 יב באדר א'

להיות בארץ ולהרגיש חו"ל
נתנאל לייפר, צילום: נתנאל לייפר

מהרגע שנכנסתי לאולם הבנתי שהגעתי אל יקום מקביל, ברגע שהוא התמלא כמעט עד אפס מקום והאמנים עלו לבמה לקול תשואות ההמון המשולהב הרגשתי לגמרי ביקום מקביל. אם תצאו לרחוב ותשאלו עוברים ושבים אם שמעו על להקת המושב ועל אלכס קלייר הם ינודו בראשם ויחידים בעלי רקע אמריקאי יכירו את המושב. ביקום מקביל, כלומר בארה"ב ובאירופה מדובר באמנים מוכרים ומצליחים במיוחד.

להקת 'המושב' שהתחילה בישראל כאשר שני חברים, יהודה סלומון ודוד סווירסקי הקימו להקה במושב אותו הקים הרבי המרקד - ר' שלמה קרליבך ואף הספיקו לנגן איתו. הם הוציאו כמה אלבומים בישראל אך לא זכו להערכה. ביקור של הבמאי המיתולוגי, סטיבן שפילברג בישראל וביקור מקרי בהופעה שלהם, סידר ל'מושב' סיבוב הופעות מצליח במיוחד בארה"ב שהביא אותם לעבור להתגורר בלוס אנג'לס ולהופיע בפסטיבלי מוזיקת עולם מהשורה הראשונה כשהאלבומים שלהם נמכרים בעותקים רבים מה שלא מסייע להם להיות מושמעים בכלי התקשורת בישראל.

אלכס קלייר עוד שם לא מוכר בעליל בישראל, אך רק במקרה הלהיט שלו 'TOO CLOSE' זכה לכמות צנועה של יותר מ-61 מיליון צפיות ביוטיוב. קלייר הבריטי התפרסם כשהיה בן זוגה של זמרת יהודיה מפורסמת אחרת - איימי ויינהאוס אך אז הקריירה שלו לא הייתה בשיאה. לאחר חזרתו בתשובה וכניסתו לישיבה התלהבו במייקרוסופט על השיר שלו שהפך להיות חלק מהפרסומת של החברה והפך את קלייר לאמן בינלאומי מצליח במיוחד עם סיבובי הופעות מצליחים ברחבי אירופה וארה"ב.

כששני האמנים הגדולים האלה מתאחדים לבימה אחת ובירושלים אין מצב שיכולתי לפספס את זה. יהודה סלומון הסולן הנהדר של להקת המושב הגיע הפעם בגפו לארץ, אך כאן חיכתה לו הלהקה המשפחתית "האחים סלומון" שכוללת את שלושת אחיו ומתופף שביצעו יחד איתו גרסאות אקוסטיות מצוינות ללהיטים של 'המושב'. בלט במיוחד ישראל סלומון נגן המנדולינה שהסלואים המהירים שלו היו פשוט תענוג.

הקהל הגיב בהתלהבות עזה לביצועים וחלקו אף נעמד בצד האולם (או על הבמה עד שהסדרנים הגיעו...) ורקד בהתלהבות במהלך כל ההופעה.

[embed]https://www.facebook.com/netanel.laifer/videos/vb.1572281593/10207678747118014/?type=2&theater¬if_t=video_processed[/embed]

קלייר ביצע מלהיטיו גם מהאלבום האחרון "שלוש לבבות" לקול תשואות הקהל ששר יחד איתו את כל המילים וביצע גם דואטים עם הסלומונים שליוו אותו בצורה מצוינת ומקצועית. קולו הגבוה והמיוחד של קלייר הוא תענוג לאוזן ובעיניי מוזר מאד שבישראל לא מפרגנים לאמן מצליח ואיכותי כל כך.

הסלומונים אירחו גם את זמר הנשמה, שלמה כץ וביצעו יחד איתו שיר של קרליבך ואת הלהיט של ניל יאנג - 'לב של זהב'. וכמובן את אביהם בן ציון סלומון, נגן הכינור בוגר להקת ישיבת התפוצות שביצע יחד איתם את שירו של קרליבך 'עומדות היו רגלינו'.

לסיכום, האולם אמנם היה מלא, אך כמעט ורק באמריקאים ששוהים בארץ סוג של קהל שצובר תאוצה בזמן האחרון כפי שראיתי גם בהופעה של להקה אמריקאית מצליחה נוספת - זושא. הם באים להופעות מוכנים לקנות כרטיסים לא זולים (120 באולם 80 ביציע) ומגיעים עמוסי אנרגיה והתלהבות שגורמת לך לשניות מסוימות לתהות אם פורים לא הקדים את זמנו.

אני חייב לציין לטובה את המפיק יואל ברקוביץ', שלא היסס והביא לנו הופעה ברמה בינלאומית לכל דבר ועניין וממליץ לכל חובבי המוזיקה האיכותית לעקוב אחרי האמנים הגדולים האלה גם אם התקשורת בארץ לא מבינה במוזיקה, פשוטו כמשמעו.