הדיג'יי הדתי שמרקיד את העולם

דיג'יי רפי, יוצר מגוון במיוחד מספר על חוויותיו מלהקת הווקאל הווקה פיפול ועל הניסיונות הרבים בעולם התרבות הישראלי והעולמי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/08/15 20:18 ב באלול התשעה

הדיג'יי הדתי שמרקיד את העולם
Herschel Gutman, צילום: Herschel Gutman

די ג'יי רפאל נתן - "פור אייז" (משקפופר), הוא סך הכל בן 25, אך כבר עם קריירה בינלאומית מגוונת ועשירה. הוא נולד בדרום אפריקה ועלה לארץ בגיל שמונה ומגיל צעיר הוא עוסק במוזיקה וריקוד. "התחלתי לתופף בגיל 10 אך הפסקתי ללמוד מכל מיני סיבות, כדי לזכור את המקצבים של התופים התחלתי לעשות 'ביט בוקס' (קולות של תופים בפה) כך פיתחתי את נושא הביט בוקס לרמה גבוהה" מספר רפאל ל'כיפה'.

הפריצה שלו החלה כשהשתתף בתחרות בתכנית הרדיו של יורם וזאנה, "זאת הייתה תחרות של מוזיקה ווקאלית שוכנעתי על ידי חבר להשתתף ולמרבה הפתעתי ניצחתי בתחרות, אז הבנתי שכנראה אני אכן טוב בזה".

במקביל בגיל 16 למד רפאל ריקודי ברייקדנס מקצועיים והתחרה בארץ ובעולם כשהוא מרחיב את מגוון עיסוקיו גם לעמדת התקליטן של ריקודי הברייקדנס שהפכה אותו למוזמן לפסטיבלים בעולם כולו, "עד כמה שזה נשמע מפתיע חלק גדול מהמעריצים שלי בחו"ל הם מוסלמים מארצות ערב שעוקבים באדיקות אחר המוזיקה שלי", הוא מספר.

למרות שמדובר בניסיון לא פשוט מצליח רפאל לוותר על הזדמנויות רבות שנקרות בדרכו המקצועית בשל היותו שומר תורה ומצוות הוא נאלץ לוותר על הופעות רבות בחו"ל המתקיימות בשבתות ונאלץ לדחות הצעות עבודה מפתות במיוחד כמו זו של להקת הווקאל הישראלית שמצליחה במיוחד בעולם כולו - ה'ווקה פיפול'.

"הגעתי לאודישנים בלהקת ה'ווקה פיפול', המנהל ליאור חלפון ראה אותי ואמר לי, "אתה טוב אבל לא טוב מספיק תתאמן ותחזור אלינו בשנה הבאה". ואכן התאמנתי רבות במהלך השנה ולאחר שנה הם התקשרו אליי להגיע שוב. הגעתי לאודישנים בהם הצלחתי בצורה טובה מאד אז אז השופט הסתכל אליי ושאל אתה דתי? כשהשבתי שכן הוא מיד אמר, 'איך לא אמרת לנו, יש לנו הופעות בשבת וכו'. אמרתי נחרצות שאני לא מתכוון להופיע בשבת בכל מקרה והלכתי משם", מספר רפאל על הוויתור הראשון המשמעותי בקשר שלו עם הלהקה המצליחה.

[embed]

]

לאחר שרפאל חזר לביתו מתברר שהרושם שעשה בראיון היה גדול וה'ווקה פיפול' ביקשו ממנו להגיע שוב לראיון, "עשיתי את מה שאני יודע לעשות ועברתי אודישן ראשון ואז עשיתי אודישן נוסף בסקייפ עם המנהל המוזיקלי בלוס אנג'לס ולאחריו אודישן עם במאי המשנה גיל שהיה גם דתי. ועברתי את כל השלבים, לאחריהם הם אמרו לי שהם יהיו מוכנים שאופיע בתפקיד ראשי באמצע השבוע ומבלי שאצטרך להופיע בשבתות".

רפאל עשה עם ה'ווקה פיפול' חזרות מסיביות כחצי שנה אז אך נאלץ לעבור ניתוח מסובך של השתלת שיניים קדמיות שהשבית אותו במשך חודשיים מהאימונים, "לאחר שהתאוששתי בצורה טובה מאד ב"ה מהניתוח רציתי לחזור ללהקה, אך אז מתברר כי בחודשיים האלו ההנהלה התחלפה ורצתה שאופיע בשבת... ניסיתי לטעון שאושר לי על ידי חלפון שלא אופיע בשבת, אך הם הבהירו לי שהם אינם מחויבים לכך ונאלצתי לוותר שוב על הלהקה", מספר רפאל.

ה'ווקה פיפול' הם לא המקום היחיד עליו נאלץ רפאל לוותר, "הלכתי לאודישנים ללהקת המחול 'מיומנה' ועברתי את כולם בהצלחה, אך באתי עם כובע ולא עם כיפה... אחרי האודישנים הם התקשרו אליי כדי לוודאות כמה שאלות ואז שאלו במקרה, אם אין לי בעיה להופיע בשבת... כמובן שנאלצתי לוותר גם עליהם. הם ממש התנצלו והצטערו וביקשו שאדבר עם הרב שיתיר לי..." מספר רפאל בחיוך.

לשאלה מדוע הוא הכניס את עצמו למצבים בעייתיים הוא משיב, "אני מאמין שאם הקב"ה נתן לך כישרון אתה חייב לעשות עם זה משהו, לפנות לכל מקום ומה שיקרה אחר כך זאת החלטה שלך אם לשמור על הערכים שלך או לא", אומר רפאל ומוסיף, כי ההתמודדויות האלו לימדו אותו המון על החיים ועל הערכים לפיהם הוא בוחר לחיות.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=G2mUJv44Lfo[/embed]

למרות זאת, אומר רפאל, כי הוא כבר רגיל לדחות דברים שמתנגשים עם הדת, "העניין של הדת לא הפריע לי גם כאשר נאלצתי לעזוב את ה'ווקה פיפול' כי אני כבר רגיל לזה שאני צריך לסרב להופעות בשבת. אני לא מתמודד עם זה כי זה לא מרגיש לי כמו התמודדות. הבמאים בדרך כלל הם אלו שמופתעים מהסירוב, הם לא רגילים שמשהו מוכן לוותר על כך בגלל היותו דתי".

אחרי סאגת ה'ווקה פיפול' החליט רפאל להקים לפני כארבע שנים יחד עם חבריו הטובים רפי סנדלר ודורון צ'יטיס את להקת הווקאל 'כיפה לייב', שבשנה האחרונה הופיעה במקומות רבים ופרסמה כמה קליפים שזכו לצפיות רבות. "הופענו באקס פקטור ואנחנו מופיעים בארץ ובחו"ל וההצלחה הזו הראתה לי שאם אתה שומר על הערכים שלך ונאמן לעצמך ההצלחה תגיע לבסוף.

[embed]

]

רפאל מתפרנס בימים אלו כמנהל חברה די ג'יי ובידור לציבור הדתי לאומי בסגנון חדשני, "אני מביא משהו יותר אנגלו סקסי, דתי לאומי, ומביא גם את המוזיקה הלועזית אך בעדינות ובטעם טוב. אני רוקד עם האנשים ומרקיד אותם ומשלב באירועים ביט בוקס וברייקדנס דברים שבציבור שלנו עוד לא כל כך מכירים".

רפאל 'פור אייז' ישתתף בפסטיבל תרבות רחוב שיתקיים בשבוע הבא במודיעין ויופיע בעמדת הביט בוקס, "בשנים הקודמות התחרתי עם קבוצת הברייקדאנס שלי 'KOSHER FLAVOR', שרובה היו דווקא חילונים וניצחנו שנתיים ברציפות דבר שהביא אותנו לתחרויות בצרפת ברמה עולמית. השנה אני הולך לתת שם הופעת ביט בוקס ולעשות שמח מה שאני מרגיש שהוא הייעוד האמתי שלי", אומר רפאל.

[embed]

]