גביע ששרד את ליל הבדולח מוצג במוזיאון ישראל

גביע קידוש שהיה בבית כנסת שהוצת על ידי פורעים נאצים ב'ליל הבדולח', בגרמניה הנאצית בשנת 1938, נמצא בדרך לא דרך והגיע לישראל, ומוצג כעת במוזיאון ישראל.

חדשות כיפה יהונתן קליין 11/11/18 12:46 ג בכסלו התשעט

גביע ששרד את ליל הבדולח מוצג במוזיאון ישראל
הגביע ששרד, צילום: מוזיאון ישראל

80 שנה ל'ליל הבדולח' בגרמניה, בו נשרפו עשרות בתי כנסת ברחבי המדינה, בהשפעת השלטון הנאצי. גביע לקידוש שנשרף יחד עם תכולת בית הכנסת "אוהל יעקב" במינכן, בפרעות ליל הבדולח, מוצג לציבור לראשונה במוזיאון ישראל. בית הכנסת "אוהל יעקב" שכן במרחק קצר מהמקום בו התקיימה ארוחת ערב של בכירי המפלגה הנאצית בפרעות ליל הבדולח בחודש נובמבר 1938.

תחקיר שעשתה ד"ר ר. צרפתי, אוצרת בכירה באגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון ישראל, מעלה השערה לפיה הגביע נתרם על ידי הצורף בנימין גאלדפארב לבית הכנסת "אוהל יעקב".

לפי כתובת ההקדשה, ניתן ללמוד על שמו של תורם הגביע, בנימין גאלדפארב ועל כך שהגביע שימש בבית כנסת המכונה "בית הכנסת החדש". על פי הידוע למוזיאון, הגביע נתרם לבית הכנסת כשנה לפני עליית היטלר לשלטון. אוצרי מוזיאון ישראל מנסים להתחקות אחר קורותיו של הגביע. במוזיאון מקווים שהצגתו תוביל לגילוי פרטים נוספים על קורותיו.  

בדרך-לא-דרך נמצא הגביע השרוף והובא יחד עם שרידים אחרים של תשמישי קדושה לישראל. בנימין ולאה גאלדפארב היגרו לארה"ב וניצלו.  לפי המידע המצוי ביד ושם ייתכן שניצלו גם כל חמשת ילדיהם. אחת מבנותיהם, מרתה, חייתה בשנת 1939 בחיפה ואולי איתור קרובי משפחתה ישפוך אור נוסף אודות הגביע.

בית הכנסת "אוהל יעקב" במינכן נחנך בשנת 1892 וכונה בפי יהודי העיר, "בית הכנסת החדש". בארכיון יד ושם נמצאים תיקים אישיים של מטה המשטרה של מינכן בהם מופיעים פרטים אודות בנימין גאלדפארב, שהיה צורף ותכשיטן ואשתו לאה. לפי תיקים אלו, בנימין ולאה גאלדפארב נולדו בפולין והגרו למינכן ושם נולדו חמשת ילדיהם. 

בית הכנסת נשרף בליל הבדולח ב-9 בנובמבר 1938,על תשמישי הקדושה וספרי התורה שבו. תמונה של בית הכנסת "אוהל יעקב" העולה בלהבות התפרסמה בעיתוני התקופה ובספרי מחקר על השואה. לפי יומנו של שר התעמולה הנאצי, יוזף גבלס, באותה עת שבית הכנסת עלה בלהבות, השתתפה צמרת השלטון הנאצי ובראשה היטלר ימ"ש, בארוחת ערב בבית העירייה במינכן, מרחק של כמה מאות מטרים מבית הכנסת. בפרעות ליל הבדולח הוצתו או נהרסו כליל 267 בתי כנסת.