ביקורת סרט - "הבלתי רשמיים"

דרמה קומית וסוחפת של אלירן מלכה יוצר הסדרה "שבאבניקים" בכיכובו של שולי רנד בהשראת הסיפור יוצא הדופן מאחורי הקמתה של ש"ס.

חדשות כיפה ציפי קלר 26/07/18 12:44 יד באב התשעח

ביקורת סרט - "הבלתי רשמיים"
צילום: מתוך הטריילר

צפיתי בדרמה הקומית והסוחפת של יוצר סדרת הלהיט "שבאבניקים" בכיכובו של שולי רנד בהשראת הסיפור יוצא הדופן מאחורי הקמתה של ש"ס. ההקרנה בה השתתפתי הייתה של עיתונאים שצחקו והתרגשו יחד עם הגיבורים שמציגים ישראליות כל כך מוכרת ומשכנעת.

הסרט מיועד לאנשים בוגרים והוא מספר את אירועי שנת 1983 בחייו של ליעקב כהן, בעל בית דפוס ספרדי ירושלמי, שנשבר לו 'להוריד את הראש' בפני 'אחינו האשכנזים'. הוא מחליט להקים רשימה ספרדית של שומרי תורה שתרוץ לעיריית ירושלים. הוא אוסף שני חברים שלאף אחד מהם אין מושג בפוליטיקה והשלושה מאלתרים קמפיין בלי שום ניסיון אבל עם הרבה זעם, תשוקה וחוש צדק. כנגד כל הציפיות, נדמה שאנשים מקשיבים להם. אבל אז הדברים מתחילים להסתבך...

הסרט משולב באירועים אמיתייים מתוך מערכות הבחירות בארץ בליווי תמונות של פוליטיקאים ישראלים אותנטיים אך אין זה פוגע בזרימה של הסרט ולא מושך אותו לכיוון הדוקומנטרי . אלמנט זה  מעצים את העלילה שבסרט ואת החיבור של הצופה בין המוכר לבין האנושי בכל אחת מהדמויות.

השסע בין האשכנזים והספרדים בחברה החרדית מוצג במערומיו. הסצינות שבהם עומדים ה'ספרדים' מול ה'אשכנזים' הן חזקות, עצובות ומצחיקות גם יחד. מנת ההומור והסתכלות רטרוספקטיבית על אירועי הקמת ש"ס נותנים היבט אנושי ומעמיק לתחושות שגרמו למהפכה הספרדית להתרחש בשנות השמונים של המאה העשרים.

הבמאי מצליח שוב , כמו ב'שבאבניקים' להציב מנעד דמויות מרתק וכובש לב. הליהוק מושלם, בתפקידי הגברים כמו גם בתפקידים הנשיים בסרט. העלילה מתמקדת במנהיגות של הגיבור שהוא למעשה אנטי גיבור ובדילמות המוסריות שלו כאדם ישר לב הרוצה לקדם רעיון ולא רוצה 'להתלכלך' בפוליטיקה. הפשטות והישראליות של הגיבור תסחוף גם אנשים שאינם באים מתוך העולם החרדי כיון שהוא מוכר, מורכב ואמיתי. ההומור השזור לכל אורך הסרט גורם לזרימה והיכרות מעמיקה עם הדמויות עד חוסר רצון להיפרד מהן בסוף הסרט.

סרט מהנה, המצליח להשאיר את הצופים עם גיבור הסרט גם כאשר הסרט נגמר...

במאי: אלירן מלכה.  אורך 110 ד', ישראל 2018.  

 

 

לא לאלימות –סרט הנקי מאלימות.  –  


צניעות –סרט המתאפיין בצניעות ובצניעות לבוש.  –


התנהגות ושפה –סרט המתאפיין בהתנהגות חיובית ושפה נקייה.  –


ערכים – סרט העוסק בערכים תרבותיים, דתיים חינוכיים ואנושיים.  –


שווה צפייה - הנאה מהצפייה  -

 

איכות קולנועית – איכות ומקצועיות של השפה הקולנועית. –


צפו בקטעים בלעדיים מהסרט

 

צפייה נעימה!

 

 

 

כתבה: ציפי קלר . מנהלת הספריות ומרצה לתקשורת ולחינוך במכללה האקדמית הרצוג.