ביקורת טלוויזיה - "חסידיסטוק"

סדרה דוקומנטרית המתעדת את גיבורי התרבות של המוסיקה היהודית העכשווית בארץ ובעולם, בהשתתפות: הראפר ניסים בלאק (D Black), גד אלבז, להקת זושא מניו- יורק , ליפא שמלצר, מוטי שטיינמץ, אודהליה ברלין, פרל וולף וציפורה איבגי.

חדשות כיפה ציפי קלר 25/07/18 10:28 יג באב התשעח

ביקורת טלוויזיה - "חסידיסטוק"
ניסים בלאק, צילום: צילום מסך

בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה בשדה המוסיקה החסידית והיהודית. הכוכבים הגדולים של הז'אנר, החלו לאמץ אמצעיים אמנותיים ושיווקיים המוכרים לנו מהמוסיקה הפופולרית הבינלאומית. הסדרה החדשה עוקבת אחרי חמישה זמרים ו-שלוש זמרות על הרצף של היהדות האורתודוקסית: בין חסידים אדוקים מבית לחוזרים בתשובה, בין יקירי המגזר לאלה שמורדים בו, ומנסה לענות על השאלות: מהו מקומה של המוסיקה החרדית, כיצד יוצרים יצירה "כשרה" בתוך מערך שלם של איסורים, ומה מקומן של הנשים בכל הסצנה.

בסדרה משתתפים: ליפא שמלצר הילד הרע של העולם החסידי, המתארח אצל ברק אובמה בבית הלבן ובמקביל מצלם קליפים בהשראת זמרות פופ. גד אלבז - שהקליפים המושקעים שלו המלווים במיטב רקדני הברייקדאנס בעולם, זוכים למיליוני צפיות ביוטיוב ובישרו על מהפכה בשדה המוסיקה החסידית. מוטי שטיינמץ הזמיר החרדי שממלא אולמות, הראפר ניסים בלאק (D Black) שגדל כסוחר סמים וחי כעת כיהודי שומר מצוות במאה שערים, להקת זושא ההיפסטרית הניורקית שעולה על הבמה בפסטיבל המוסיקה החסידי "הקמפינג טריפ", המתקיים במתחם פסטיבל "וודסטוק" המקורי. וכן פרק המוקדש לזמרות דתיות, שחלקן מופיעות מול נשים בלבד ולא ניתן לצלם אותן כשהן שרות.

בפרק הראשון ששודר אמש הכרנו יותר מקרוב את הראפר החסידי והשחור שנולד כמוסלמי והגיע לגיור ולקיום אורח חיים חסידי דרך קהילה ורבנים מאירי פנים בסיאטל. גם אם אינכם מכירים כוכבי ראפ, תזהו את הדמות הססגונית של ניסים בלאק מתוכניות הריאליטי המוזיקליות שמשודרות בשנים האחרונות ובאחת מהן הוא הופיע וגנב את ההצגה אך לא המשיך עקב אי יכולת השתלבות בצורה הלכתית ראויה. הסרט מכיר לנו את הגיבור בצילומים של אדם שחור עטוף בטלית ומתפלל בדבקות. הסצינה מתחילה מהפער בין הטלית והתפילה של אדם שחור לבין מופעי הראפ, מוזיקת מאטל כבדה על במה מאובזרת. הפער הזה מתמלא ככל שנכיר יותר את מוצאו וקורות חייו של ניסים בלאק. הסרט מובל על ידי המוזיקה שהובילה אותו כל חייו ועזרה לו לצאת מעולם הסמים בו גדל לתוך עולם רוחני שופע. הסרט מצליח להעביר משהו מהאווירה ,מהמוזיקה ומהאנשים איתם עבר את כל התהליך. תהליך מדהים שבסופו הוא זמר בינלאומי מצליח החי במאה שערים ומגדל משפחה חסידית בבית צנוע. הסרט לא מצליח להכניס אותנו לעולמו הרוחני אך יוצר סקרנות רבה לדמות אותה הוא מתאר.

הסדרה בת 6 פרקים, ומשודרת בימי שלישי ב- 22:00, בכאן 11.

צפו בפרק הבכורה!

 

 

כתבה: ציפי קלר מנהלת הספריות ומרצה לחינוך ולתקשורת במכללת הרצוג.