בחנו את עצמכם: מה הקשר בין יישובי עוטף עזה לבני עקיבא?

באופן מודע או לא, ישנם לא מעט שבטים בבני עקיבא ששמם דומה באופן מיוחד לישובי עוטף עזה והדרום. האם גם שמו של השבט החדש יגיע מדרום הארץ? זה הזמן לבדוק את מפת ארץ ישראל, בעיקר את החלק הדרומי ולנחש את שמו של השבט החדש

חדשות כיפה גלעד כהן 15/11/18 15:56 ז בכסלו התשעט

בחנו את עצמכם: מה הקשר בין יישובי עוטף עזה לבני עקיבא?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

שבוע לא פשוט עבר על תושבי עוטף עזה. למעלה מ-400 רקטות שוגרו מרצועת עזה על תושבי הדרום, ריצה למקלטים ולילות ללא שינה, עד שהושגה הפסקת האש. באווירה הזאת, השבת תתקיים שבת ארגון של תנועת הנוער בני עקיבא ובשיאה יינתן השם החדש לשבט שעולה לחבריא ב'. מבדיקה של 'כיפה', מצאנו כי לא מעט שמות של שבטי בוגרי בני עקיבא לדורותיהם דומים מאוד ללא מעט יישובים בדרום הארץ. אולי גם שם השבט החדש דומה לאחד מיישובי הדרום?

אז מלבד שמות השבטים של חבריא א' כמו נבטים (שם של מושב שנמצא בצפון הנגב כ-8 ק"מ מבאר שבע) וניצנים (קיבוץ שנמצא בין אשקלון לאשדוד), יש לא מעט שבטים ששמם זהה לישובים שממוקמים באותם אזורים בהם נשמעו השבוע לא מעט אזעקות צבע אדום.

נתיבות - שם השבט של ילידי שנת 1933. נתיבות היא עיר במחוז הדרום בישראל השוכנת כ-10 ק"מ מזרחית לרצועת עזה. נתיבות הוקמה בשנת 1956 כמעברה בשם "עזתה" והוכרזה כעיר בשנת 2000. כיום חיים בנתיבות מעל ל-30 אלף תושבים. דרך אגב, ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר נמצא בתפקידו מאז שנת 1989, עוד לפני שנתיבות הוכרה כעיר.

מרחבים - שם השבט של ילידי שנת 1942. מרחבים זה גם שמה של מועצה אזורית בנגב הצפוני. אוכלוסייתה של מועצה אזורית מרחבים מונה כ-13 אלף תושבים ושטחה כ־585 אלף דונם, מהגדולים שבשטחי המועצות האזוריות. נכון לשנת 2017, בתחום המועצה האזורית מרחבים כלולים 15 מושבים, יישוב קהילתי אחד, כפר נוער חינוכי ובסיס חיל האוויר חצרים.

עלומים - שם השבט של ילדי שנת 1945. עלומים הוא גם שמו של קיבוץ שיתופי שנמצא במרחק של כ-5 ק"מ מגבול רצועת עזה. הקיבוץ הוקם בשנת 1966 על ידי שני גרעיני נח"ל, בוגרי תנועת בני עקיבא משבטים עלומים ואורים, ומכאן שמו. קיבוץ עלומים הוא חלק מתנועת הקיבוץ הדתי, תנועה המונה 23 קיבוצים ומושבים שיתופיים, כולם דתיים. הקיבוץ מנהל אורח חיים דתי ציוני במתכונת של שותפות כלכלית.

אורים - שם השבט של ילדי שנת 1946. אורים הוא שמו של קיבוץ במערב הנגב הצפוני, כ-9 קילומטר ממערב לאופקים. אורים הוקם במוצאי יום כיפור 1946 כחלק מ-11 הנקודות שבנגב. הקיבוץ משתייך לתנועה הקיבוצית המאוחדת ולמועצה האזורית אשכול. 

צורים - שם השבט של ילידי שנת 1955. מספיק דומה לשם הקיבוץ עין צורים. תחילת דרכו של הקיבוץ הייתה ב-23 באוקטובר 1946, אז הוקם כנקודת היאחזות בגוש עציון. מקימיו היו חברי גרעין ה' של בני עקיבא ששהו קודם לכן בטירת צבי. במלחמת השחרור נפל הקיבוץ, כמו שאר יישובי הגוש, בידי הירדנים, והגברים ששהו בו נפלו בשבי ונלקחו למחנה השבויים במפרק עד תום המלחמה. ב-1949 הקימו יוצאי עין צורים, שלא יכלו לחזור למקומם, יישוב חדש במישור החוף הדרומי. הקיבוץ שייך לתנועת הקיבוץ הדתי, הנמצא במועצה אזורית שפיר, מדרום לעיר קריית מלאכי.

שובה - שם השבט של ילדי שנת 1957. שובה הוא מושב מצפון מערב לנתיבות (אותה הזכרנו מקודם), המשתייך לארגון יישובי הפועל המזרחי, ומשתייך למועצה האזורית שדות נגב. שם המושב הוצע על ידי זאב וילנאי והוא מתבסס על הפסוק בספר תהילים: "שׁוּבָה ה' אֶת שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב". המושב נוסד בשנת 1950, על ידי עולים מטריפולי. שטח המושב הוא כ-4,500 דונם. התושבים עוסקים בעיקר בחקלאות.

כיסופים - שם השבט של ילידי שנת 1959. כיסופים הוא קיבוץ במערב הנגב הצפוני, כ-39 ק"מ ממערב לבאר שבע וכ-2 ק"מ ממזרח לרצועת עזה. הקיבוץ נוסד בשנת 1951 ומשתייך לתנועה הקיבוצית. ענפי החקלאות הם רפת, לול, מטע אבוקדו, פרדסים וגידולי שדה. בכיסופים יש מוזיאון ובו יש ממצאים ארכאולוגיים מן האזור (באר שמע ועוד) והוא נקרא על שם עמי שאול, אביו של הבמאי דרור שאול.

נחלה - שם השבט של ילדי שנת 1977. נחלה הוא גם שמו של מושב הממוקם באזור השפלה צפונית לקריית גת. שייך למועצה אזורית יואב. היישוב הוקם בשנת 1953 על ידי עולים מתימן אך כיום מתגוררת במושב אוכלוסייה מעורבת המונה כ-400 תושבים.

התקומה - שם השבט של ילידי שנת 1983. תקומה, בלי ה"א הידיעה, הוא גם שמו של מושב בנגב הצפוני הממוקם כ-8 ק"מ מרצועת עזה. מושב תקומה הוקם גם כן כחלק מ-11 הנקודות שבנגב במוצאי יום כיפור 1946. המושב הוקם בהתחלה על ידי יוצאי אירופה וניצולי שואה ומכאן נקבע גם שמו "תקומה". בשנות ה-50 הצטרפו וחיזקו את המושב עולים מצפון אפריקה. גילוי נאות, כותב המאמר נולד וגדל במושב תקומה.

האם גם שמו של השבט החדש יהיה דומה או אולי אפילו זהה לאחד מהישובים בדרום הארץ או בעוטף עזה? מאוד יכול להיות. זה הזמן לפתוח מפות, לרדת דרומה ולנחש מה הוא שמו של השבט החדש של בני עקיבא.