שאל את הרב

9 הימים- דחוף למדי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/08/08 22:00 ה באב התשסח

שאלה

בס"ד

שלום,

רציתי לשאול כמה שאלות (ברשותכם..):

בימים האחרונים הלכתי הרבה וממש הזעתי, התקלחתי במים חמים. אם הייתי מסתגרת בבית לא היה לי כל כך אכפת לא להתקלח כי אז אתה לא מזיע, אבל אני יוצאת וזה ממש לא נעים לי- גם מעצמי וגם מאנשים אחרים. ובקשר למים חמים- אני מרגישה שמים קרים לא מנקים אותי.

מותר לעשות את זה?

2. בתשעה באב של שנה שעברה השתדלתי לא לחייך וכל זה (למרות שממש קשה לי)

זה נחוץ בכלל, או שזאת המצאה שלי?

ועוד דבר- שנה שעברה, הייתי ממש עצובה בערב, בכיתי. אבל ביום של 9 באב ניסיתי לקרוא כמה מנבואות הפורענות. הבעיה היא שאני לא יכולה לעשות את זה כל היום! אז מה עוד אפשר לעשות??

3.

אין לי נעליים מתאימות ל9 באב. יש לי נעלי בית צמריריות. לא כזה אכפת לי ללכת איתם, אבל הבית כנסת רחוק, וגם כשנוסעים באוטובוס יש לי עוד קצת ללכת והנעליים האלה יוצאות לי מהרגליים וזה ממש לא נוח! עדיף ללכת עם לא נוח (אחרי הכל זה 9 באב) או ללכת עם השורש שלי? אני יודעת שאם הולכים עם שורש, אז עדיף לעשות אותם כפכף, אבל את השורש שלי אי אפשר להפוך לכפכפים.. בקיצור- מה עדיף?

תודה רבה!

שנזכה בעז"ה לראות בביאת המשיח ובבניין בית המקדש!

תשובה

שלום צופיה.
1. כיוון שאנו חיים בארץ חמה ומזיעים הרבה הסיבה שאנחנו מתקלחים אינה סתם בשביל התענוג אלא כי זה צורך אמיתי, גם מסיבות של הגיינה וגם בגלל כי אחרת זה יהיה מאוד לא נעים, לא לנו ולא לסובבים אותנו...
רחיצה מסוג כזה לא נאסרה בימים האלו ולכן מותר להתקלח. ועדיף במים יחסית פושרים.
2. אין בהלכה איסור לחייך אבל באופן כללי אלו ימים שאין לעשות בהם מעשים מיוחדים המביאים אותנו לשמחה.
מה לעשות עוד ביום תשעה באב? אפשר ללמוד דברים שקשורים ליום הזה ולהיסטוריה שלו, אפשר לקרוא דברים על ההיסטוריה הקשה של עם ישראל בגלות, על התקופה של השואה וכדו'.
3. הדעה המרכזית שנפסקה להלכה היא שמותר ללכת עם כל נעל שאינה מעור, גם אם זו נעל נוחה. ולכן אם זו הנעל שיש לך ללכת איתה בתשעה באב, ואם תלכי עם נעלי הבית זה יהיה מאוד לא נוח, אז לכי עם סנדלי שורש.
אם יש שאלות נוספות את מוזמנת
שנזכה לבשורות טובות בקרוב
יוני
yony@makshivim.org.il

כתבות נוספות