שאל את הרב

קריאת שמע על המיטה

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 14/06/23 09:58 כה בסיון התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב,

א. מה השינויים בקריאת שמע על המיטה בליל שבת?

מה לא אומרים חוץ מהוידוי?

האם אומרים גם את הקטע של "הריני מוחל וסולח וכו' " וגם את "יהי רצון... ומה שחטאתי לפניך מחוק וכו'..." או שאסור לומר לשון סליחה בשבת?

אם זה חשוב אני ספרדי והנוסח שאני קורא הוא כך:

"לשם יחוד...אמן כי יהי רצון",

"רבונו של עולם... צורי וגואלי"

ברכת המפיל "ברוך... המאיר עולם כולו בכבודו"

קריאת שמע - אל מלך נאמן, שמע ישראל... אמת.

ואח"כ יעלזו בכבוד, הנה מטתו, יברכך, יושב בסתר, וידוי, אנא בכח...לעולם ועד.

"אתה תקום...מועד" ו"בידך... אל אמת"

ב.ראיתי נוסח שכתוב בו "השכיבנו אבינו וכו'" - לקרוא מעכשיו גם אותו?

ג. האם בסוף קריאת שמע (על המיטה) אחרי "אני ה' אלקיכם" אומרים "אמת" ואז חוזרים "ה' אלקיכם אמת" או שלא אומרים אמת אלא רק חוזרים 3 מילים אחרונות? כי ראיתי שכתוב את המילה אמת בסוגריים.

ד.1. אני נוהג שלא לדבר אחר ק"ש על המיטה, האם מותר לי לדבר כשהוריי צריכים משהו או שואלים אותי או לדבר עם אחרים (כשברכתי ברכת המפיל בשם ומלכות)?

2. האם יש הבדל אם מותר או לא אם ברכתי בלי שם ומלכות?

תודה רבה מראש! וסליחה על הטורח ואורך השאלה.

תשובה

בעזה"י

שלום,

יש מספר נוסחים לקריאת שמע על המיטה וכל אחד יקח את הנוסח המקובל עליו. ובכל מקרה להגיד בשלמות את אותו הנוסח ולא לערבב בין הנוסחים.

א. כאמור בשל מציאותם של נוסחים שונים קשה לי לומר בדיוק מה לא אומרים בשבת, אז אומר בקווים כלליים: אין אומרים וידוי או קבלת ד´ מיתות בית דין ("כאילו נסקלתי בבית דין וכו´) כן אין מזכירים עוונות בשבת ולכן נכון לא לומר את "מה שחטאתי לפניך מחוק וכו´" ראיתי שיש נוסחים שמוציאים את כל הפסקה של "הריני סולח" לענד"תי אין מניעה לסלוח בשבת (ואפילו נהפוך הוא) אבל לא יזכיר בקשת מחילה על עוונותיו שלו כפי שכתבתי.

ב. דבוק בנוסח כפי שכתוב. בחלק גדול מהנוסחים אכן מופיע "השכיבנו". בנוסח שבהם מופיע יש לאומרו.

ג. אשכנזים אומרים "אל מלך נאמן" לפני הק"ש ועל כן לא חוזרים. לפי הספרדים בחלק חוזרים גם על ה"אמת" פעם שניה ובחלק לא- עשה לפי הכתוב במה שלפניך.כשזה כתוב בסוגריים כנראה הכוונה שאומרים רק בפעם השנייה.

ד. מי שמברך ברכת המפיל בשם ומלכות ידבר רק דברים שקשורים ונצרכים לסידורי הלינה. אם יש חשש שיצטרך לדבר דברים לא קשורים יברך ללא שם ומלכות.

בברכה

אור

כתבות נוספות