שאל את הרב

3 פסיעות-לשם מה?

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 21/01/07 00:37 ב בשבט התשסז

שאלה

מה העניין בשלוש פסיעות בתפילת עמידה!?

תודה..!

תשובה

שאלתך יפה וחשובה. מתוך הבנה של מילות התפילה ומנהגיה ניתן להתפלל בצורה מעמיקה יותר.
הרמב"ם (הלכות תפילה ה,יא) מסביר מדוע צועדים לאחור בתום התפילה: "וקבעו שייפטר מן התפילה, כמו שיהיו נפטרין מלפני המלך". כנראה שפרידה מהמלך היתה נעשית בצעידה לאחור על מנת לא להפנות למלך את הגב, שאין זה כבודו. לכן יש המקפידים לרדת מבימת ארון הקודש בהליכה אחור, וכן יש היוצאים כך מבית הכנסת, שפניהם לארון הקודש.
מדוע דווקא שלושה צעדים?
"מפני שכשאדם עומד בתפילה עומד במקום קדושה ושכינה למעלה מראשו, וכשנפטר מתפילתו פוסע לאחוריו לצאת למקום חול. ונמצא במדרש שבשעת מתן תורה נתרחקו ישראל מהר סיני שלשה מילין, ומשה רבינו נכנס בשלש מחיצות לפני הקב"ה, חשך ענן וערפל, וכישצא, יצא דרך שלש מחיצות אלו" (ערוך השולחן)* "ובשם רבינו האי מצאתי כתוב... משום דתפילות כנגד תמידים תקנום וכשכהן עולה למזבח עם אברי התמיד... ויורד... ובין כבש למזבח היו שלשה רובדין [שורות] של אבן ויורד בהם שלש פסיעות" (בית יוסף).
כלומר, הצעדים אחורה מסמלים את פרידתנו מהקב"ה אשר עמדנו לפניו בתפילה. חז"ל מצאו מקומות בהם ישנה ירידה מעולם של קודש לעולם של חול, שהירידה נעשתה בשלושה צעדים. אצל משה היו אלו שלושה שלבים, מעבר של שלש מחיצות, ואילו אצל הכהן היורד מעם המזבח, הנקרא "לפני ה' ", היו אלו שלש פסיעות ממש.

שבוע טוב
ידידיה

כתבות נוספות