שאל את הרב

איך לקרב את הגאולה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/05/24 09:38 כד בניסן התשפד

שאלה

שלום לכבוד הרב

יש לי שאלה שמעסיקה אותי. פעם חשבתי שאם נקיים מצוות ונחכה מספיק זמן, המשיח יבוא מעצמו והגאולה תתרחש באורח נס והכול יהיה טוב.

שמעתי דעות שונות שזה לא כך, ואנחנו אלה שצריכים לעשות פעולות אקטיביות אם אנחנו רוצים גאולה ותיקון העולם.

שהמשיח לא פשוט יבוא פתאום, אלא שאנחנו צריכים להעמיד מלך מבית דוד.(ולפי הצלחותיו ועמידתו בסימנים שיש לנו, נדע אם הוא משיח בן דוד באמת).

(האם יש שיטות שחושבות שהגאולה כן תקרה ממש באורח פלא אם נקיים את המצוות, בלי יותר מדי פעולות אקטיביות? מה האמת?)

אני לא רואה שאנחנו מכוונים לכך(ספציפית בעניין של להעמיד בעצמנו מלך מבית דוד).

אז אני מבין שיש עוד דברים לעשות לפני.

אז אשמח לדעת מה הם השלבים שאנחנו צריכים לעשות כדי לקרב את הגאולה?. זו עיקר שאלתי.

אם התפקיד שלי עכשיו זה רק קיום מצוות ומעשים טובים, איך זה מקרב את הגאולה? האם יש "סל מצוות" אי שם שצריך שיתמלא ואז פתאום הדברים יקרו?

(אני מבין שגם העמדת מלך היא מצווה).

אני מרגיש שהשאלה על מה השלבים הבאים, מאוד חשובה לאמונה שלי. אני רוצה לדעת לאן אנחנו "הולכים".

{ועוד דבר, לפי השיטה של הרמב"ם בעניין העולם הבא, למה באמת אנחנו צריכים "גאולה", בית מקדש שלישי ובאופן כללי את העולם הזה?

כי בסופו של דבר כולם מתים ו"הולכים" מכאן אל התכלית לא? אז איזו משמעות יש לעולם הזה? הוא בעיקר "גורם מעכב" כדי להגיע לתכלית, לעולם הבא(לשיטת הרמב"ם). האם זה רק כדי לאמוד את השכר ? }

נ.ב. אני מרגיש שאני רוצה את העולם הבא בעיקר כדי שיהיה לי טוב (רצון לחיי נצח ועולם שכולו טוב)ולא בשביל דברים אידיאליים יותר. אני חושב מה ייצא לי מזה. אני מרגיש לא בסדר לגבי זה. איך אני יכול להגיע למעלה שהרצון שלי הוא לשם שמיים?.

תשובה

שלום וברכה

הלוואי וידעתי.

דברים רבים נאמרו בתורה על הגאולה;

דברי חכמינו העשירו אותם;

לאורך הדורות דיברו על הבאת הגאולה בדרכים שונות.

ואף על פי כן – אף אחד מאתנו לא יודע כיצד להביא את הגאולה.

נתחיל בציפיות:

ההנחה שהגאולה תתרחש באורח נס והכול יהיה טוב – אינה נראית מבוססת. כאמור, אף אחד לא יודע כיצד היא תבוא, אולם אין מקור אחד שמדבר על גאולה בדרך פשוטה. כבר ביציאת מצרים – גם רבים מעם ישראל לקו ("וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים – על פי חז"ל), ומאז כל נבואות הגאולה כוללת בתוכן גם הקדמה של ימים קשים. הדימוי המשותף - "חבלי משיח" ו"חבלי לידה" – מלמד על כך: גאולה מתיילדת, וככזו היא כרוכה גם בייסורים רבים.

ההנחה שהיא תבוא בלי פעולת אדם – אינה נראית מבוססת. כאמור, אף אחד לא יודע כיצד היא תבוא, אולם כל היהדות כולה מבוססת על תביעת עשייה שקיימת גם מבני אדם. אנחנו מצווים לעשות את מה שאנחנו חייבים לעשות, וה' יעשה הטוב בעיניו. ההנחה כי הגאולה תבוא ללא מעשה אדם מפוקפקת גם מהכיוון השני – היא לא תשרוד אם אנחנו לא נהיה אחרים.

נראה לי כדבר פשוט שמוטל עלינו לבנות את דמותו המוסרית, הערכית, התורנית והקדושתית של האומה הישראלית מלמטה למעלה. איני יודע האם זה יספיק להבאת הגאולה, אבל ברור לי שהדבר חשוב בפני עצמו, ומעבר לכך – כאמור, סביר להניח כי זה מה שמצופה מאתנו כדי שרוח ה' תשרה עלינו.

ובמסגרת זו, אנחנו גם לא יודעים הרבה על מה מתרחש בעולם הבא, והעובדה שריבונו של עולם לא חשף את הדברים בכתבי הקודש מלמדת שטוב לנו להתמקד במה שאנחנו צריכים לעשות בעולם הזה, וכשנגיע לעולם הבא יתברר לנו מה נמצא מאחורי הפרגוד.

זה הדבר הפשוט של רצון לשם שמיים – גילוי שמו של הקב"ה בעולם הזה.

ואם תרצה להמשיך לעסוק בדברים – בשמחה.

כל טוב

כתבות נוספות