שאל את הרב

נפש יהודי הומייה: שבוע המודעות לבריאות הנפש וחג הסוכות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/08/23 11:03 כו באב התשפג

שאלה

עבור הרבה אנשים המושג "בריאות הנפש" הוא מרתיע ומלחיץ. השנה דווקא בסוכות יש לנו הזדמנות לקחת על עצמנו משימה לאומית וחברתית: לדאוג לעצמנו, וגם לסובבים, בכל הקשור לבריאות הנפשית ולשמחה היומיומית. איך עושים את זה?

תשובה

בכל שנה אנו מציינים את שבוע המודעות לבריאות הנפש, בישראל ובעולם. השנה השבוע הזה חופף בדיוק לחול המועד סוכות. זאת הזדמנות טובה לברר האם יש לנו הדתיים עניין מיוחד בנושא, או שלא.

כמה נקודות למחשבה, מתוך הניסיון שלנו במוקד חברים מקשיבים:

1. האמת היא שבחברה הדתית יש מידה לא קטנה של חשדנות כלפי עולם הטיפול, הפסיכולוגיה, ובריאות הנפש. המרחב הזה נתפס כמאוד חילוני ואפילו אתיאיסטי. ולכן הסטיגמות, ההימנעות משיח פתוח, והפחד להתמודד, כל אלה מורגשים בהחלט במגזר שלנו.

2. המגזר הדתי עוסק המון במצוינות והישגיות: לימוד תורה, בגרויות, התנדבות, שירות משמעותי, שליחות ואמונה. מאוד טבעי שבמציאות כזאת ביטויים כמו "הכלה" מפריעים ומציקים. ההכלה נשמעת לנו קצת כמו "הנחה", ויתור, רפיסות ערכית מסוכנת. לחינוך ולתורה יש פתרונות להכל.

3. מה נחשב "אנושי" ומה "תורני"? לפעמים זה מבלבל. למשל: האם מותר לכעוס? לכאורה התשובה פשוטה: ממש לא! זאת מידה רעה בהחלט. אבל כרגש, כעס הוא מאוד טבעי ומתבקש ביומיום. ההבחנה הזאת בין "רגשות" לבין "מידות" לא תמיד מובנת מאליה, מה שמוביל ללא מעט כאבי לב וייסורי מצפון.

אז מה עושים בתכל'ס?

1. לומדים. כי תורה היא, וכו'. זאת בהחלט "חוכמה בגויים", ואין בה סתירה אמיתית לתורה ולערכים היהודיים. בזכות האינטרנט יש לכולנו גישה מצוינת לידע מהימן ומקצועי. חשוב לנסות וללמוד מאתרים רציניים, ולא ממקורות מפוקפקים ולא מוכרים. לא בטוחים איך לחפש? אנחנו כאן במוקד חברים מקשיבים נשמח לעזור.

2. מכירים. יש כיום יותר ויותר מכונים ואנשי מקצוע דתיים בתחום בריאות הנפש. פסיכולוגים, עובדים סוציאליים קליניים, מדריכי הורים מוסמכים, ואחרים. גברים וגם נשים כמובן. קיימים המון ארגונים ומכונים שעוסקים בהיבטים השונים של התמודדות נפשית, ואפשר בהחלט להתייעץ איתם וגם לתמוך בהם. רוצים עזרה בחיפוש? דברו עם המוקדנים שלנו בחברים מקשיבים! הם יעזרו לכם להתכוונן ולהכיר את המגוון הקיים.

3. מדברים. בחג הסוכות אנחנו נזכרים ביציאה ממצרים ובמסע הממושך במדבר. כדי לצאת מה"מיצרים" שלנו, חשוב לדבר. כמו המדבר, הדיבור הוא האמצעי לעבור מהמיצר אל הרווחה. המעבר הזה יכול להתמשך, אבל בסופו נכנסים לארץ המובטחת, אל המנוחה והנחלה. ולכן דירת הארעי במדבר היא לא זיכרון טראומטי ועצוב עבורנו, אלא חג מלא בשמחה ואופטימיות.

מוקד חברים מקשיבים מיועד בדיוק למטרה הזאת: לאפשר לכם לשתף, לדבר, לפרוק, הכל באופן אנונימי, בטוח ודיסקרטי. בין אם אתם בני נוער, צעירים או הורים, מכל הזרמים בחברה הדתית, באתר, בטלפון (כוכבית 8298) או בווטסאפ (052-468-3927) – אנחנו כאן בשבילכם. בשבוע המודעות לבריאות הנפש, וגם במשך כל השנה.

חג שמח!

אוהד שקלים

מנהל מוקד חברים מקשיבים למתבגרים והורים

כתבות נוספות