שאל את הרב

תשעה באב

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 19/07/10 17:19 ח באב התשע

שאלה

שלום וברכה,

רציתי לדעת אם מותר ללמוד בתשעה באב על בית המקדש עצמו על מנת להבין קצת יותר את גודל החורבן? האם תוכלו להמליץ לי על עוד ספרים ללימוד בתשעה באב?

האם ניתן לראות את השיעורים שבאתר כיפה בתשעה באב עצמו או שרק לפני?

ועוד שאלה- האם אני יכולה אחרי חצות היום בתשעה באב להכין תפאורה לקייטנה של ילדים נכים אם הם צריכים עזרה ולא אוכל לעזור בתאריך אחר?

בתודה מראש, וציפייה לגאולה שלימה במהרה!

תשובה

שלום
א. מותר לשמוע שיעורים הנוגעים לחורבן. בתנ"ך מותר ללמוד את פרקי החורבן שבספר מלכים ודברי הימים ומגילת איכה, וכן נבואות החורבן שהם רוב ספר ירמיהו, חלק מיחזקאל ומעט מישעיהו ותרי עשר. וכן מותר ללמוד את ספר איוב שעוסק בייסורים, ואת סיומו לא ילמד. וכן מותר ללמוד בתורה את דברי התוכחה והפורענות מפרשות בחוקתי, כי תבוא והאזינו. מותר ללמוד את הפסוקים עם פירוש, כדי להבין את הפשט אבל לא כדי להעמיק.

באגדות חז"ל מותר ללמוד את אגדות החורבן ממסכת גיטין (נה, ב - נח, א), ואת מדרש איכה רבה, וידלג על המדרשים שעוסקים בנחמה. וכן מותר ללמוד פרק שלישי ממסכת מועד קטן שעוסק בהלכות אבלות ונידוי, וכן את הגמרות בסוף מסכת תענית שעוסקות בדיני תשעה באב.

בהלכה, מותר ללמוד את הלכות ימי בין המצרים ותשעה באב (שו"ע או"ח סימנים תקנ - תקסא), וכן את הלכות אבלות (שו"ע יו"ד סימנים שלד - תג). אם הגיעה לרב שאלה שאינה סובלת דיחוי, בהלכות שאסורות בלימוד בתשעה באב - יענה עליה בלא לבאר את טעמי ההלכה (מ"ב תקנד, ה).

מותר ללמוד ספרי מוסר, ואף שמובאים בהם פסוקים ודברי חז"ל, כיוון שמגמתם לעורר את האדם לתשובה על חטאיו, אין בכך שמחה רגילה שבלימוד תורה.

ב. אם אין ברירה לצורך גדול עושים מלאכה אחר חצות (ע' שו"ע ורמ"א תקנד, כב, כד, מ"ב מט).

ולהלן הרחבה ומקור התשובות מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועייני בספר באתר ישיבה http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=393

כתבות נוספות