שאל את הרב

תשליך

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 08/09/02 21:53 ב בתשרי התשסג

שאלה

כבוד הרב ראשית שנה טובה כתיבה וחתימה טובה לך ולב"ב

מה גילגולו של מנהג התשליך?

על פי הרמבם לא מצינו תשליך

ילמדנו רבנו

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום זבול,
לא ידוע מי הוא המיסד של מנהג התשליך ומתי נוסד.
השם "תשליך" בא מהפסוק "ותשליך במצולות ים כל חטאתם".הראשון שהביא מנהג זה הוא המהרי"ל(הלכות ראש השנה),ומשמע שמנהג זה נהגו בימיו.וכתב שהטעם שהולכים בראש-השנה לימים או נהרות להשליך את החטאים, הוא משום המדרש המספר שכאשר אברהם ויצחק היו בדרך לעקידה,להר המוריה,השטן העמיד עיכובים כדי שלא יקיימו את הצו האלוקי,בין היתר היו מחויבים לצלוח נהר,וכשהגיעו לחצי הנהר הגיעו המים עד צווארו של אברהם אבינו,"באותה שעה תלה אברהם עיניו לשמים אמר לפניו רבש"ע בחרתני, הודרתני ונגלית לי, ואמרת לי אני יחיד ואתה יחיד על ידך יודע שמי בעולמי והעלה יצחק בנך לפני לעולה, ולא עכבתי והריני עוסק בצוויך, ועכשיו באו מים עד נפש. אם אני או יצחק בני טובע, מי יקיים מאמרך? על מי יתייחד שמך? א"ל הקב"ה חייך שעל ידך יתיחד שמי בעולם מיד גער הקב"ה את המעין,ויבש הנהר ועמדו ביבשה"(תנחומא כב).
והיה זה בראש השנה,ומסיבה זו אנו עושים תשליך לזכור עקידתו של יצחק,וכך נתעורר בתשובה להשליך כל חטאתינו.
בהתחלה לא נהגו הספרדים לעשות תשליך.כשבא מהרח"ו לארץ כתב "ענין המנהג שנהגו האשכנזים לילך ביום ראשון דר"ה אחר המנחה מעט קודם שקיעת החמה אצל הים הגדול או אצל מעיין או באר מים מיים וקורין אותו תשליך,הנה הוא מנהג יפה"(שער הכוונות ד"צ).ומאז התפשט המנג אצל הספרדים.
ויש שכתבו הטעם משום שכשהולכים לים או עומדים על שפת הנהר רואים דגים חיים,והוא לסימן שלא תשלוט בנו עין הרע,ונפרה ונרבה כדגים.
בברכת גמר חתימה טובה
שמואל זעפרני

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות