שאל את הרב

תשובה מאהבה/עלאה להוצאת ש"ז

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 29/03/12 14:27 ו בניסן התשעב

שאלה

שלום!

רציתי לשאול בעניין התשובה בכלל ובעניין 'שמירת הברית' בפרט.

על השאלה המפורבמת על הזהר "לית לך חובא בעלמא דלא אית ליה תשובה בר מהאי", הראשית חכמה (ובדרכו הולכים בעל התניא (שער התשובה פרק ד), הרב קוק (עי' מדות הראיה ברית, אוה"ק ג' עמ' רצח-שא ועוד), רבי נחמן (שיחות הר"ן) ואחרים) מבאר שהתקון על 'פגם הברית הוא תקון שהרבה יותר מתקון המעשים גרידא (תשובה תתאה) אלא צריך להכנס לשורש הבעיה, להבין ולתקן את השורש. [צודק אני בהבנתי?]

אני מרגיש אצלי, כי אני (כמו שאתה רואה) מאוד מתעמק בסוגיא זאת (לא פתחתי ספר אחד בכתיבתי, הכל מזכרון בהסתכלותי ולומדי פעם אחרי פעם) , אך אינני מצליח למצוא את שרש הבעיה. הרבנים הנ"ל ואחרים מביאים שרשים אפשריים שונים, אבל אינני מרגיש אף אחד מהם עליי, ואת שיפור המעשים ביחס לשיפור השורש.

שאלתי בתכל'ס היא האם כמה ולמה תקון השורש משפיע על תקון המעשים, אם בכלל.

אם כן, למה? אם לא, אז מדוע יש את חובת תקון השורש?

תשובה

שלום

תיקון השורש לא תמיד משפיע על כל המעשים, משום שתיקון השורש שייך בתודעה והמעשים לא תמיד כפופים לה.
לפיכך יש צורך בתשובה עילאה כפי שתכתבת, שהיא תשובה שכלית עליונה המבוארת בתחילת אורות התשובה, הרואה את המבט הכולל והעמוק על המעשים. אולם חייבת להתלוות אליה יראת העונש ויראת החטא, משום שלפעמים האדם אינו שרוי בגובה הראוי כשהיצר מתעורר, ויש צורך במניעות לחטא מצדדים נמוכים יותר.
אין להניח שתשובה עליונה מספיקה לכשעצמה. תמיד צריך שילוב השכל, הפחד והשכר.

כל טוב

כתבות נוספות