שאל את הרב

תשובה חלקית- גם נחשבת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/01/05 19:08 ו בשבט התשסה

שאלה

שלום שמי ששון (שם בדוי)

בהתחלה לא התכוונתי בתפילות שלי רבתי עם הוריי ללא הרף הסתובבתי עם חברה רעה וכרגע עשיתי שינוי וחזרה בתשובה התחלתי להתכוון בתפילות שלי התחלתי ממש לכבד את הוריי אך חשוב לציין שמקודם ממש הייתי "אליל" בנות הייתי שחקן התראיתי המון עם בנות אבל עכשיו קצת קשה להפסיק גם בזה שאלתי היא: אם אני לא ישתנה גם בזה האם אני יחשב צבוע? חזרתי בתשובה לא תיחשב חזרה? נא להחזיר לי תשובה אני ממש מצפה לזה...

תשובה

שלום ששון,
אספר לך סיפור קצר עלי,
הי'יתי כמוך בערך בכיתה י' גם מסתובב עם בנות ממש עם כבוד בחברה, המילים המתאימות "מקובל בחברה".
יום אחד החלטתי לחזור בתשובה כי ראיתי שהמעשים שלי אינם מעשים שראוי'ים לבית שממנו אני בא ובכלל מעשים שהקב"ה רואה.
לקחתי על עצמי לקחת באחוזונים קטנים חזרה בתשובה, מה זאת אומרת אתה שואל באחוזונים קטנים?
כל יומי'ים לוקח על עצמי משהו חדש.
זה היה בסגנון מהקל אל הקשה, בהתחלה לשים ציצית כל הזמן ולהקפיד על ברכה ראשונה ואחרונה וכו'.
בסופו של דבר הדבר, הגעתי לבעיה של שנינו - בנות!
איזה בן לא ירצה להיות מקובל בחברת הבנות?
אני אישית לא הכרתי הרבה כאלה שלא רוצים.
אבל אמרתי אין אני כבר לא יגע בבנות אני יהיה בחברתן פחות וכו'...
התחלתי לשמור נגיעה ולקחתי על עצמי שזה ילך בצורה הכי טובה.
אחרי שהתחלתי לשמור נגיעה שמתי לב שאני מתראה פחות עם בנות.
ואני תודה לאל לא הי'יתי צבוע.

זה הסיפור האישי שלי, וגם את הטיפ האישי שלי תיקח על עצמך לאט לאט.
לסביבה קשה להתרגל למשהו שהיה פעם "מקובל" והיום הוא נחשב חוזר בתשובה.

האם אתה צבוע?
אתה ממש [לא] ובכוונה הדגשתי את המילה [לא],
כי להיות "מקובל" זה כמו דחף להיות אחד כזה, זה לא ממש מה שאנחנו רוצים.
והחברה תקבל אותך גם אם אתה לא רוצה להיות "מקובל" יותר.
ואתה יודע למה?
בגלל שאתה עדי'ין "מקובל" מבחינתם.

לסיום,
י'ישר כח עצום על החזרה בתשובה שלך, עלה והצלח ושהקב"ה יהיה בעזרך תמיד.

המלצה ממני,
תקרא מסילת ישרים פרק ליום.

בהצלחה,
עמיאל.

נ.ב: אני מעתיק לך שתי פסקאות מ"אורות התשובה" של הרב קוק:

כשהאדם רוצה, שכל חושיו וכחותיו הפנימיים יתקדשו בבת אחת לפי אותה העליה הרוחנית שבהכרתו כשהיא מתעלה, וכן שכל הפגמים המעשיים יתישרו מיד וישתלמו בתקון מוחלט, לא ימצא לנפשו שוב מעמד ולא יוכל לחזק את רצונו לצעוד על דרך השלמות האמתית. אלא העיקר שהכל בו היא עלית ההכרה, הגברת אור התורה, והתשובה המעשית תהיה סמוכה לה, בתחלה בדברים שלהבא, ואח"כ בדברים שבעבר הנח להתקן, ואח"כ יתרחב החוג גם בדברים שתקונם כבד, וכה ילך הלך ועלה עד אשר יזכה לתקן את הכל : אבל אל יזוז משום דבר מצעידתו הרוחנית ע"פ אותה המדרגה הפנימית שנשמתו בקרבו תובעת אותו (יג, ו).

מה שמוטבעים לפעמים במניעות גדולות, בין בענינים שבין אדם למקום, בין בענינים שבין אדם לחברו, לא יעכב כלל את התשובה הרוחנית. וכיון שמבקשים לשוב אל ד' שבים. והאדם מתחדש כבריה חדשה. והציצים המעשיים, שצריכים לזירוז גדול לתקנם, יצפה עליהם תמיד לתקנם, ויסגל לעצמו מדת השפלות ביותר כ" שלא תקן איזה דבר בפועל, ממה שיש לו לתקן בדרך מעשי, וישתוקק לתקון השלם. וממילא יבא הדבר לידי כך שיעזרהו השי"ת לתקן הכל בפועל. אבל גם כשלא נזדמן לו עדיין התקון, בין מצד מניעות חיצוניות או מצד מניעות פנימיות, שעדיין אין רצונו תקיף כל כך, וההסכמה לדרכי התקונים המעשיים עדיין לא באה לו כהשלמה, מ"מ יאחז בתשובה הרוחנית בכל עז ואומץ, ויהיה תקיף בדעתו, שסוף כל סוף אחוז הוא בתשובה, שהיא ענין יקר מכל מה שבעולם, וירבה בתורה, במדות טובות, בחכמה ובהנהגה ישרה בכל מה דאפשר לו, וישפך שיחו בתפלה לפני קונו להוציא אל הפועל את חלקי התשובה שעדיין לא יצאו אל הפועל, בעבור עצמו ובעבור כלל ישראל ובעד כל העולם כולו ובעד התקון הכללי של השכינה, אור ד' בעולם, שיהיה בתכלית השלמות, וישתוקק שכל הנשמות תהיינה מתוקנות ונהנות מזיו השכינה, והכל ישבעו טוב ושפעת חיים (יד, ד).

כתבות נוספות