שאל את הרב

תרומת איברים

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 28/03/07 03:21 ט בניסן התשסז

שאלה

בסייעתא דשמיא תמיד!!

שלום רב!!

רציתי לשאול על תרומה של איברים, שמעתי מהרצאה של רב שאסור לתרום איברים של אדם מת לאדם אחר על מנת להציל חיים שלו מפני שכשתגיע בעזרת ה' תחיית המתים הקב"ה מחייה אותנו עם מה שאנחנו,ולא מוסיף לנו איברים שאין לנו(במקרה שלנו מתרומת איברים)..האם זה נכון??

תשובה

נקודת המוצא הראשונית צריכה להיות שתרומת איברים היא מצווה גדולה, וכל המציל נפש אחת כאילו קיים עולם מלא. אכן יש שאלות הלכתיות מסוימות לגבי תרומות איברים שונות, וישנן בנושא מחלוקות רבות שקשה לפרטן במסגרת זו. בתמציתיות ניתן לומר שתרומת עור וקרנית לשם השתלה באדם חי היא מצווה שאינה כרוכה בבעיה הלכתית שצריכה לעכב. לגבי השתלת לב פסקה הרבנות הראשית בשנת תש"ם שניתן לתרום על סמך בדיקת מוות מוחי מלא, והוא הדין לעניין כבד. אכן יש אי נחת מכך שבבתי החולים לא נעשות כל הבדיקות הנדרשות, ולא ניתנת האפשרות לפיקוח מטעם נציג הרבנות, ולכן יש הסוברים שעדיף לא לתרום בלי בירור מדוקדק של המצב של איש הלכה עם הרופאים לגבי כל מקרה ספציפי.
באשר לשאלה הכללית שהעלית - תחיית המתים היא נס שיחולל הקב"ה בבוא העת, ואין מעצור בעדו לברוא את האדם מחדש כפי שירצה. אינני מכיר שום מקור ושום סיבה לחשוב שמי שאיבד איבר במלחמה, בתאונה או בתרומתו למען הצלת אדם חי יקום בלא אותו איבר. אין בכך כל סיבה שלא לתרום.
ויהי רצון שנזכה לתחית המתים במהרה בימנו.
כל טוב
רונן לוביץ

כתבות נוספות