שאל את הרב

תרומות ומעשרות

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 24/12/06 16:24 ג בטבת התשסז

שאלה

בס"ד

רוב שלומות, ותודה רבה!

רציתי לשאול שתי שאלות:

1. שנה הבאה היא שנת שמיטה. האם שמיטת כספים היא רק ביובל, או בכל שנת שמיטה?

2. משפחתי קונה ירקות ופירות בשוק, בדוכנים שאין להם תעודת הכשר, אך המוכרים טוענים שכל הסחורה היא מתנובה- אך אין להם מסמך המעיד על כך. משפחתי סומכת עליהם, ולא מפרישה מהפירות והירקות תרומות ומעשרות. לי יש ספק אם אכן הפרישו מהן תרומות ומעשרות, ואיני יודעת מה לעשות. אמרו לי שעלי לערוך הפרשת תרומות ומעשרות ללא ברכה, אך אין לי מושג כיצד עושים זאת בכלל, ואם זה מה שאני אמורה לעשות.

מצב זה יוצר בעיה, מפני שאבי חושב שאני מזלזל בו, ואיני מכבדו מפני שאני לא סומך עליו, וחושב שהוא אינו בקי בתורה.

מה עלי לעשות?

זה ממש עושה בעיות בשלום בית...יצא מצב שלא הפרשתי תרומות ומעשרות מהסחורה, ובשבת לא אכלתי מהן - כי הרי אסור להפריש, דבר שמאד הכעיס את הורי.

אשמח לשמוע תשובה בהקדם,

תודה רבה רבה!

יישר כוח!

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

א. שמיטת כספים היא כל שביעית, אלא שבימינו נוהגים לעשות פרוזבול וממילא אין שמיטת כפספים.
ב. אינני יודע היכן אתם קונים, אולם זו ידעתי שאין כיום "תנובה", תנובה כבר איננה ספקית של ירקות (יש להם שותפיות), כך שאם אומרים שזה מ"תנובה" ברוב הפעמים זה שקר.
ג. כדאי לברר במועצה דתית (של העיר או המושב) האם הם מפרישים תרו"מ. אם התשובה שלילית עליך להפריש תרו"מ בלא ברכה מספק שמא בכו"א הפרישו בשוק הסיטונאי.
לעניין הפרשה בשבת וכדו' (כפי שציינת במכתב) יש דרך המופיעה בשמירת שבת כהלכתה (פי"א) שם מפורטים כל ההלכות, ואפשר לעשות כן על ידי השארת חלק קטן בצלחת, עייני שם, ובכך לא תבואי לידי מריבה וקפידה עם ההורים.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

כתבות נוספות