שאל את הרב

תפילה

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 14/02/07 17:53 כו בשבט התשסז

שאלה

שאלה לרב:

למה כול אחד אינו יכול פשוט להתפלל במילים שלו?

כי שאני מתפללת מהסידור את הרוב אני לא מבינה וגם אני לא מתחברת למה שכתוב.

מקווה שהסברתי את עצמי טוב...

מימני הודיה.

תשובה

שלום הודיה!
לשאלתך כמה תשובות. אנסה לכלול כמה מהן בתוך תשובה אחת. לתפילה יש כמה צדדים. זו גם בקשה מה' שימלא את משאלות ליבנו. אבל היא גם בקשה שה' יעזור לכל עם ישראל, וגם לכל העולם, כי מי שמבקש רק עבור עצמו, חסרה בו מידה טובה של איכפתיות כלפי האחרים. תפילה היא גם שבח לה', והיא גם הודיה על מה שהוא נתן ונותן ויתן לנו. יש סדר ראוי לאמירת כל הנושאים. קודם משבחים את ה', אחר כך מבקשים ממנו בקשות ובסוף מודים לו. רוב האנשים אינם יודעים כיצד ראוי לתכנן את הנושאים השונים.
כאשר אני מבקש דבר מסויים, ייתכן והדבר שאני מבקש עלול לפגוע במישהו אחר. הגמרא מספרת על אדם שבת אחת שלו היתה נשואה למייצר כדי חרס ובת אחרת היתה נשואה לחקלאי. הבת האחת ביקשה ממנו שיתפלל שלא יהיה גשם כדי שהכדים יתייבשו, והשניה ביקשה שיתפלל לגשם כדי שהתבואה תצמח. מה עושים? חכמים התבוננו בכל הצרכים וניסחו תפילה שתועיל לכמה שיותר ותפגע כמה שפחות.
האם הרגשת פעם שאת רוצה לשיר? מה את עושה במצב כזה בדרך כלל: האם את מחברת מילים ולחן ושרה במילים ובמנגינה שאת חיברת, או שאת משתמשת במילים שכתב משורר ובלחן שכתב מלחין לאותן מילים? מדוע?
תשאלי את ההורים, שלעיתים יש להם בקשות מגופים שונים: בקשה להנחה בשכר לימוד של הילדים, בקשה לתיאום מס, ועוד בקשות דומות. כיצד מגישים בקשות אלה? בדרך כלל ממלאים טופס מוכן מראש ולא מנסחים משהו שעולה באותו רגע על הלב. מדוע?
נתתי כאן רק מספר מצומצם של דוגמאות המתייחסות לשאלתך, ומסבירות את היתרונות בתפילה שחיברו "משוררים" יותר מוצלחים מרובנו. אז מה בקשר להבנת התפילה הכתובה בסידור ולהתחברות אליה? אם אני מבין שזו התפילה שראוי שאתפלל, אנסה ללמוד את התפילה כדי להבין יותר ולהתחבר יותר. באופן כזה הרווחנו את הטוב ביותר.

כתבות נוספות