שאל את הרב

תיקון חולצה שקרעו על גוש קטיף

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 15/10/05 22:05 יב בתשרי התשסו

שאלה

שלום כבוד הרב!

לאור הקיץ האחרון שנאלצנו לקרוע קריעת אבלות יש לי 2 שאלות:\

א. האם מותר ללבוש את החולצה הקרועה לאחר ביצוע הקריעה?

ב. הם מותר ל"הרחיב" את הצווארון ולגזור את זה שכבר לא יראו את הקרעיה וזה פשוט יראה כמו צווארון גדול וככה ללבוש את החולצה?

תודה רבה

תשובה

בס"ד

קרע על אביו ואימו או על רבו - יכול לתקן תיקון קל ופשוט אחרי שלושים - אבל לא מאחים את הקרע לעולם.

קרע על אחרים - יכול לתקן תיקון קל אחרי שבעה, ולתקן את הקרע לגמרי אחרי שלושים.

ובשו"ע אורח חיים (סימן תקסא) "הרואה ערי יהודה בחורבנן אומר ערי קדשך היו מדבר וקורע".
"הרואה ירושלים בחורבנה - אומר ציון היתה מדבר שממה וקורע. וכשרואה ביהמ"ק אומר בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך בו אבותינו היה לשרפת אש וכל מחמדנו היה לחרבה וקורע.
כל הקרעים האלו,,ואינו מאחה קרעים אלו לעולם. אבל רשאי לשללן למללן ללקטן ולתופרן כמין סולמות"

ובשו"ע יורה דעה (סימן שמ ס"ע לו) "קורעין על שמועות רעות כגון שנקבצו רוב הצבור למלחמה ושמעו שנגפו לפני אויביהם אפי' לא נהרגו אלא המיעוט בהם"

קרע על חורבן גוש קטיף, אינו בחיוב קריעה כמו קרע על ערי יהודה. חיוב קריעה זה הוא בספק בגלל "שמועות רעות".
ולמה רק "ספק"?
כיון ששם מדובר על שמועה שניגפו במלחמה ונהרגו רבים. רח"ל. כאן היה רק חורבן, אבל ברוך ה' לא נהרגו רבים מישראל.

ועוד דע לך כי לדעת הש"ך אפילו על שמועה שניגפו במלחמה מותר לתקן את הבגד. ויש חולקים עליו. וכיון שכאן זה ספק אם היית חייב לקרוע לכן ניתן לסמוך על דעת הש"ך ולתקן את הבגד מיד.

בודאי ששמותר ללבוש את החולצה הקרועה אחר כך . ובודאי שהרחבת החולצה - מותרת.

והוא רחום יכפר עוון

כתבות נוספות