שאל את הרב

תהיות לגבי אסתר המלכה

חדשות כיפה הרב חיים רטיג 12/03/11 21:10 ו באדר ב'

שאלה

לרב שלום.

לאחרונה עלתה אצלי תהיה לגבי משהו תמוה במגילה:

ידוע ע"פ הגמרא במסכת מגילה שאסתר היתה אישתו של מרדכי. הגמרא גם אומרת שאחרי כל פעם שאסתר היתה משמשת עם אחשורוש היא היתה טובלת ומשמשת עם מרדכי. הגמרא עוד כותבת "אשר לא כדת אמר רבי אבא שלא כדת היה שבכל יום ויום עד עכשיו באונס ועכשיו ברצון וכאשר אבדתי אבדתי כשם שאבדתי מבית אבא כך אובד ממך" ורש"י פירש: "עד עכשיו. נבעלתי באונס: ועכשיו. מכאן ואילך מדעתי: אבדתי ממך. ואסורה אני לך דאשת ישראל שנאנסה מותרת לבעלה וברצון אסורה לבעלה". כל זה תמוה מאוד בעיני שהרי אסתר המלכה, צדיקה כל כך עצומה, איך הרשתה לעצמה להיבעל לגוי? גם אם נאמר שנבעלה שלא ברצון, איך לא קמה וזעקה שהיא לא מוכנה שהרי זה נגד התורה, על אחת כמה וכמה שהיא היתה גם נשואה למרדכי?! ועוד יותר תמוה מה שרש"י כותב ש"מכאן ואילך מדעתי" וגם "אשת ישראל שנאנסה...וברצון אסורה לבעלה"- כיצד היתה יכולה לרצות להיות עם גוי ועוד ברצון???

אם תשובת הרב תהיה שאסתר הסכימה לעשות זאת מדעתה על מנת להציל את העם היהודי, אז זה קצת קשה, כי הגזרה להשמיד את העם היהודי היתה לאחר שאסתר נבחרה למלכה (ומן הסתם גם שימשה עם אחשורוש בטרם נגזרה הגזרה), וגם אם הרב יאמר שהבעילה ברצון על מנת להציל את העם היהודי נעשתה לאחר הגזירה, עדיין קשה לי, איך היא מוכנה לעבור על ההלכה ולהיבעל ברצון לגוי וע"י כך תהיה אסורה למרדכי על מנת להציל את כל היהודים?

תשובה

שלום רב,
אכן שאלה קשה ויפה. מבינים חכמים כי נבעלה באונס ומה יכלה לעשות, לזעוק? ממש לא וכבר אמרו חכמים אסתר קרקע עולם הייתה, ביאה באונס אינה אוסרת, מצינו שכל בתולה נבעלת לטפסר תחילה ולא נאסרו הנשים בשל כך, המציאות הייתה קשה והשרים בהינף יד הרגו לכן לא שייכת שאלת הזעקה.ומתי נאסרה על מרדכי כשהיא באה מרצונה אל אחשוורוש כדי להציל את העם. לא שזה היה לרצונה ממש, אלא שלא הייתה באה אליו כדי שלא תצטרך להיבעל לאחשוורוש, ביום שבאה אליו מיוזמתה, רואים חכמים כי הבעילה יש בה שמץ של רצון, ולכן היא אסורה.וכך ראיתי שכתב הפני יהושע על כתובות נ"א שנכנסה אליו ברצון ומסתמא לגבי עיקר הבעילה היה באונס.
דברי חז"ל אלו באו להדגיש את המחיר הכבד ששילמו מרדכי ומשפחתו למען הצלת עם ישראל ולא התלוננו.

כל טוב,
חיים רטיג ישיבת "בינות" רעננה.

כתבות נוספות