שאל את הרב

תאריכים ואבלות

חדשות כיפה הרב דוד סתיו 05/11/01 10:38 יט בחשון התשסב

שאלה

למה בכ"ז בניסן-יום השואה והגבורה -מזכירים לנו כל הזמן שזה חודש ניסן ואסור להיות אבלים,ושיום הזיכרון "של הדתיים" הוא בי' טבת?כשבעצם בחודש ניסן עצמו אנו אבלים פיזית את אבלות ספירת העומר?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשיפי שלום,

כתב השו"ע או"ח ס' תכט' ס"ב: "אין נופלים על פניהם בכל חודש ניסן ואין מספידים בו ואין מתענים בו". הוסיף הרמ"א שגם אין אומרים בו צידוק הדין. ונהגו שאין מתענים בו אפילו יום שמת בו אביו, כלומר, בחודש ניסן, בשל האירועים הרבים שהתרחשו בו, החל מחנוכת המשכן וקורבנות הנשיאים עד ימי חול המועד, קודש כולו, ואין נותנים ביטוי בימים אלה לתעניות אישיות או לביטויי אבל אישיים אחרים. מאידך, כתב השו"ע בסי' תצג', שישנם מספר מנהגי אבילות הנוהגים בין פסח לל"ג בעומר. ואמנם יש הנוהגים להתחיל את מנהגי האבילות רק מר"ח אייר.

ניתן להציע מספר הבחנות בין שני הדינים:
1) מנהגי הספירה הינם מנהגי ציבור שרצה להחיל על עצמו כמה ביטויים של אבילות וחרדה, בשל עומק משמעות התקופה, הן בשל ההכנות למתן תורה הן בשל מצב התבואה המבשילה בימים אלו, והן בשל מות תלמידי רבי עקיבא. ומכל מקום מדובר בהנהגות ציבור ולא בביטויי אבל של יחיד, וכאן השוני הגדול בין דיני חודש ניסן לאלו של ספירת העומר.
2) בימי הספירה אנו נמנעים מליתן ביטויים חיוביים לשמחתנו, אבל לא מדובר על ביטויים חיוביים של אבל, והם אכן אינם נחוצים, ולכן אין כאן כל סתירה.

אם נצרף את שני ההבדלים ביחד נראה שאכן מדובר בהבדל מהותי בין הדינים, לעצם העניין ראויה השואה שתיזכר כל השנה, ואין פגם הלכתי להיות שותף בזיכרון השואה גם ביום כז' ניסן.

בברכה, הרב דוד סתיו

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות