שאל את הרב

שרות לאומי-אסור??

חדשות כיפה הרב שי פירון 27/03/07 10:23 ח בניסן התשסז

שאלה

לכבוד הרב,

דיברתי עם חרדי אחד שנחשב לת"ח חכם גדול והוא אמר לי שכל גדולי הדור אסרו שרות לאומי בכל צורה שהיא(כולל בהתנדבות)!

הנה המקורות שהביא לי:

מרן "הקהילות יעקב":ולאשר כהיום שנת תשל"ב עת צרה היא ליעקב כי בעוונותינו הרבים מתכננים שוב להפעיל וללחוץ על גיוס בנות בצורת התנדבות לשרות לאומי, ובהיות כי ברור שרובם ככולם של המתגייסות יתקלקלו ויתדרדרו הן באמונה ודעות והן בקדושת בת ישראל ושמירת הדת שכל זה הוא ב"יהרג ואל יעבור" ראיתי הכרח לחזור ולפרסם פסק דין הנ"ל מאדירי התורה ז"ל שנתפרסם בשנות תשי"ב-תשי"ג".

גם מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל (מרן הגרא"מ מן שך, מרן הגר"ח שמואלביץ', מרן הרה"ג רבי יחזקאל אברמסקי, האדמו"ר מגור הג"ר ישראל אלתר והאדמו"ר מויז'ניץ הג"ר חיים מאיר הגר) אסרו שרות לאומי: "ואנחנו החתומים מטה מודיעים דעת תורה כי האיסור הנ"ל (דהיינו הפסק שהבאתי קודם משנת התשי"ב) שריר וקיים בכל תקפו גם עתה ואיסור חמור הוא לבת ישראל לילך להתנדבות לשרות לאומי בכל מסגרת שהיא ואנו פונים לכל בנות ישראל ולהוריהם שלא להיגרר אחרי פיתויים כי הענין הזה הוא מהאיסורים שאנו חייבים למסור נפשנו עליו".

לטענתו,אפילו גדולי ישראל מקרב יהדות ספרד

פירסמו איסור שחתומים עליו 70 רבנים מגדולי חכמי הספרדים באותו הזמן.(ביניהם מרן ה"בבא סאלי" רבי ישראל אבוחצירה, הגרב"צ אבא שאול ,רבי מרדכי שרעבי, רבי עובדיה יוסף, רבי שלום לופס, רבי יהודה צדקה ראש ישיבת פורת יוסף)וכך הם אמרו: "גזירה זו שבאה במסווה של התנדבות לשירות לאומי קשה ומסוכנת לישראל שבעתיים מגזירת העברה על הדת בפרהסיא באשר מוסווית היא במעטה של התנדבות. על כן אנו חוזרים ומכריזים ומזכירים במשנה תוקף את פסק הדין של גדולי הדור שפסקו בשעתו ש"גיוס בנות לשירות לאומי" הינו כגיוס לצבא ואסור באיסור מוחלט"

ואפילו הוא נתן לי מקור מפורש שבו הרב מרדכי אליהו אוסר שרות לאומי בכל צורה שהיא:"אין שום היתר לאפשר לבנות ללכת לשרות לאומי אפילו מה שנקרא בהתנדבות" (עיטורי כהנים, גליון 104, עמ' 30, תשרי התשנ"ד)

כבוד הרב,איך זה יכול להיות???

תשובה

ב"ה


שלום


אני מציע להבחין בין שני עניינים:

האם יש מקורות הלכתייפ לתשובות או שמא מה שעטמד בבסיס הוא הנחיה חינוכית או מחלוקת השקפתית גדולה על מהותה של המדינה והשותפות בה.
חששותיהם הצודקות של גדולי ישראל נוגעות לענייני צניעות. לא ברור שהדרך היחידה היא להשתמט מהחובה הלאומית, וזה תלוי בהשקפת העולם!

לכן, קדוש יאמר לכל בת ההולכת לשי"ל ובתנאי שהמקום מושגח כראוי.

בברכה,


שי

כתבות נוספות