שאל את הרב

שמירת העינים - שמירת הברית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/12/08 22:35 ז בכסלו התשסט

שאלה

בס"ד

שלום וישר כוח עצום לעוסקים במלאכת הקודש!

אז ככה, יש לי הרבה חברים שאני תמיד מתווכח איתם על הנושא של שמירת העיניים בטלויזיה ובסרטים, אני יכול להסביר להם מה רע בטלויזיה, אבל היתיי רוצה לענות להם בעומק. מה רע כ"כ בלא לא שמור את העיניים? הרי בסופו של דבר "מתחסניים" נגד חלק מהמראות, אם רוצים או לא, אז הם אומרים שעלי זה לא משפיע, אז לי מותר לראות טלויזיה.

אני יודע שיש עניין אבל מה העומק, מה לא צנוע כל כך בלראות אנשים מתנשקים בסרט או משהו כזה.

אני האמת מאוד מקפיד וכמעט ולא רואה טלויזיה וברחוב מוריד טיפה ת'ראש. אני צריך תשובה לתקן אותם, ולהשריש בעצמי.

מעריץ שלכם...

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

קודם כל תודה על המילים החמות, נקווה שדברינו מועלים ומשפיעים נכונה על כלל ישראל. הנושא שהעלת הוא אכן נושא חשוב מאוד, וראוי לדון וללמוד אותו לעמוק, ולא בהכרח דרך באינטרנט. בכל מקרה, אפתח פתח וכיווני מחשבה, אשמח אם תמשיך לברר ולהעמיק בנושא. דבר נוסף, אני ממש מתנצל על האיחור בתשובה.

ראשית, צריך לדעת שזהו איסור בתורה, אז לפני שנותנים טעמים והסברים, שבאמת לא חסר, צריך לזכור שאסור להסתכל. אנו אומרים זאת כל יום בתפילה, בק"ש, ´ולא תתורו אחרי עינכם וכו´. זהו איסור גם בנים וגם על בנות. התורה אוסרת הסתכלות אסורה, הסתכלות שמביאה ג"כ להרהורים אסורים.

ונפרט, הנפש שלנו היא נפש עדינה ומאוד רגישה, נפש שזוכרת דברים ומושפעת מדברים. כל דבר שאנו רואים, שומעים מרגישים וכד´ משפיעה על נפשינו, לכאן או לכאן, דברים טובים או רעים. ולכן צריך לבחון כל דבר שאנו רואים או שומעים וכד´. וכמו שאנו משתדלים להקפיד במה שאנו מכניסים לפה, על מנת שנפשנו לא תטמטם במאכלות אסורות, כך אנו מצווים להשתדל שלא להכניס לנפשנו דברים העלולים להופכה לטמאה ופרוצה.

מנסיונם של רבים, באמצע תפילת נעילה, ביום הקדוש ביותר, יום כיפור, שכשכולנו בשיא התפילה והכוונה, ואיזה תמונה בדיוק קופצת לראש, האם של בית המקדש והכהן הגדול, או שיצה"ר משתדל ומצליח להכניס לשכלנו את תמונות התועבה שראינו. מוכח שזה משפיע וחוזר אפי´ בזמנים הכי מקודשים לנו.

נוסף על כך, כולנו אי"ה רוצים לבנות בית, בית של קדושה בית של תורה ואהבה אמיתית בין איש לאישה. ואיך זה יכול להווצר אם בעברנו ראינו תמונות של נשים אחרות וכד´, איך זה לא יקפוץ לך לזיכרון בתוך ביתך, עם אישתך? האם ככה תרצה שביתך יראה, בית קדוש אך מלא פריצות?? ביחס לטענתם, שהנפש כבר לא מושפעת, זה נכון שכולנו מושפעים מהתרבות המתירנית מאד בעולמנו. אך למעשה זה לא נכון עובדתית, תמיד יש יותר לאן ליפול, תמיד יש יותר לאן לרדת ר"ל. אם שביום א´ ראה דבר מסוים, למחרת ירצה לראות דברים אחרים ה"י. ולכן צריך להפסיק עם זה כבר עכשיו. לנסות להיות קדושים יותר.

בתרבות המתירנית, הזו שאנו רואים שהולכת ומתפתחת בכל העולם, שהכל מותר פרוץ ואין סוגר, אנו יודעים ורואים איך כל המצב מתדרדר, אחוזי גירושין גבוהים בארה"ב, אלימות רבה הולכת וגוברת בכל העולם כולו. הכל נובע מהמתירנות, ותוה"ק אוסרת עלינו, מנסה לשמוע על קדושתנו, על המיוחדות והנקיות של נפשינו, הכל לטובתנו!

אדם החי בצורה הכי נמוכה, כבר הכל פרוץ לפניו, היוכל לומר שנמנע הוא מלהכשל בשמירת הברית, שהיא כ"כ חשובה ובסיסית לאדם מישראל? הרי דבר גורם דבר, ואם שנפל בעבירה קטנה מתוך כך יבוא להכשל גם בדברים אחרים. וידועים דברי חז"ל ש´אין אפוטרופוס לעריות´, ואף אחד לא יוכל לומר, לי זה לא יקרה! אז צריך זהירות רבה.

ואף אחרי כל זאת, התורה אוסרת להסתכל, אז נסתכל? זה קשה, זה קשה לשמור כל הזמן על תשומת לב, אבל חייבים!

אבינו שבשמים מאמין בנו, מאמין ביכולתנו, סומך עלינו שנהיה בנים טובים, בעלי נפשות טובות וטהורות עם מחשבה זכה וקדושה. איך נגיד ואיך נאכזבנו. אני ממליץ לך לעיין בחוברת של השומר אמונים על שמירת הברית, וכך בספרו של הרב אבינו, גן נעול, ואף בספרו של הרב יהושע שפירא אשיב ממצולות. ספרים מצויינים המרחיבים את הנושא. אשמח לשמוע דעתך בנושא, אם יהיו לך שאלות נוספות בתחום או בכלל, אשמח אם תפנה אלי ישירות למייל המצ"ב.

"אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרים ומי מטהר אתכם אביכם שבשמים"

בהצלחה רבה!
יהושע
Yehoshua23@gmail.com

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות