שאל את הרב

שמחת תורה לנשים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/10/07 17:41 כד בתשרי התשסח

שאלה

שלום לכבוד הרב

ראיתי את תשובת הרב בעניין זה באתר, ורציתי רק לשאול שאלת הבהרה, אם יותר לי

מתוך המקורות שיש בפני (או"ח פ"ח, יו"ד רפ"ב, שו"ת במראה הבזק חלק ג' לעניין נישוק ספרי תורה על ידי נשים) נראה שאין בעייה מבחינה הלכתית בריקוד עם ספר תורה לנשים. מצד שני, עד שקראתי את תשובת הרב לא שמעתי על אף רב "ידוע" בן-זמננו המתיר את הדבר, ולמען האמת לא ברור לי לגמרי מתוך תשובתו של הרב שאף הוא התיר את הדבר - אלא רק שלא מחה. אף ראיתי בתחומין ט"ו במאמר לגבי מנייני נשים בכותל בשם הרב סולובייצ'יק שיש לאסור את הדבר מבחינה הלכתית משום שינוי מסדרי בית הכנסת.

בקיצור, התרשמתי שלמרות שלהלכה זה מותר, למעשה יש לאסור. אך מדברי הרב משמע לי שזה שינוי שיכול להיות מבורך - ואף כדאי שיהיה - ובלבד שייעשה בהדרגתיות ומתוך כוונות ראויות ולא כוונות מוטעות. האם הבנתי נכון? האם, בעצם, סדרי בית הכנסת משתנים עם הזמן ומה שהיה אולי אסור פעם יהיה מותר היום ובלבד שייעשה לשם שמיים? אודה לרב על תשובתו

תשובה

שלום וברכה
א. יש לחלק בין הנושאים השונים. אינה דומה שאלת הריקוד עם ספר תורה לשאלת העליה לתורה לשאלת מנייני נשים וכדו'. בעיקר יש להבחין בין דברים שאין בהם משמעות הלכתית – כמו ריקוד עם ספר תורה – שהוא פשוט יותר, לבין עניינים שיש בהם משמעות הלכתית כמו עליה לתורה שהיא כוללת בתוכה ברכה לבטלה וכדו'. לא ניתן להקיש מהאחד לשני.
ב. השאלות אינן הלכתיות בלבד. יש להתחשב גם במשמעויות של סמלים. הדוגמה הטובה ביותר היא הכיפה לגברים, שעל אף משמעותה הנמוכה מאוד מבחינה הלכתית היא משמעותית מאוד ולא ניתן להתייחס אליה רק לאור משקלה ההלכתי "נטו".
ג. יש רבנים רבים שבבית הכנסת שלהם רוקדות נשים עם ספר תורה. לא צריך לעשות סיפור ממה שלא ראוי לעשות ממנו סיפור. כאמור בדבריי הקודמים – השיקול העיקרי בעד ריקודי נשים הוא כפול: בראש ובראשונה בשל העובדה שאף להן חלק בתורה והן ראויות וזכאיות לרקוד עימה. הנימוק השני הוא שהאלטרנטיבה כל כך גרועה. איני מכיר גם רב אחד שהתיר את מה שמתרחש בעזרת נשים בשעה שאין להן מה לעשות בשמחת תורה זולת היותן פאסיביות לחלוטין, והבטלה מביאה לידי שעמום וההמשך ידוע.
ד. עמדתי היא אכן מה שכתבת בפיסקה האחרונה של דבריך. זה אינו שינוי מסדרי בית הכנסת.


כל טוב

כתבות נוספות