שאל את הרב

שכירות דירה

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 23/01/07 20:55 ד בשבט התשסז

שאלה

ברשות משפחתי דירה אשר מושכרת מזה כשנה וחצי לאישה אשר יש לציין כי הינה אלמנה אשר מתגוררת בדירה עם בנה(בן כ-30). האישה שילמה את השנה הראשונה של השכירות אולם מזה כשלושה חודשים היא מתגוררת בדירה ללא תשלום. היא טוענת כי אין לה כסף לעבור לדירה אחרת (למרות שלפני כחודש היא טענה כי היה לה כסף אך הוא נאבד לה).

אנו מעוניינים לפנותה מהדירה היות והאישה לא משלמת וכמו כן הפחד שהיא תישאר בדירה עוד זמן רב ללא תשלום. היא טוענת כי הקב"ה הוא בעל הדירה ולא משפחתי וכמובן שעם טיעון שכזה אין עם מי לדבר...

שאלתי הינה עד איפה ההלכה מחייבת להתחשב באלמנה? (שהרי גם נראה את זה כמו צדקה הרי משפחתי לא חשבה לתרום מאות דולרים בחודש כפי ששווה הדירה וכמו כן ישנו את החשש שאם לא נפעל עכשיו במלוא הרצינות "נאבד" את הדירה.

תשובה

שלום רב,
ראשית ברצוני להביע את הערכתי הרבה למידת החסד העצומה שגיליתם בכך שנתתם לדיירת שלושה חדשים להתארגן, אע"פ שהיא לא שילמה.
כמובן שאין לכם חובה, הלכתית או מוסרית, לתרום את דירתכם לצדקה. אך אם יש באפשרותכם הכלכלית, ולבכם רחב, ייתכן אולי לנסות לעזור לגברת ולבנה כך שיוכלו לעמוד בתשלומים, וודאי שכל הצדדים יצאו נשכרים.
מסתבר שהצעד הראשון על מנת להוציא אותה מהמשבר אליו נקלעה תהיה פניה לרשויות הרווחה המקומיות, ובדיקה האם הדיירת רשומה אצלם כנסעדת, ומהם הצעדים אשר ניתן לנקוט בהם על מנת לסייע לה לשלם, או לפחות לאפשר לה מעבר מסודר לדירה אחרת בלא שתזרק לרחוב.
משיחה שניהלתי עם אדם שעוסק רבות בנושאים מעין אלו, התברר לי כי אין הרבה סיבות לאופטימיות, ובדרך כלל היכולת של הרשויות לעזור מוגבלת. אך עדיין כדאי לנסות. שוב, יש לציין ש[אינכם מחוייבים לכך], ומדובר בהצעה לפנים משורת הדין, ואם הפגיעה במשפחתכם אינה קשה מדי.
אני חוזר ומשבח את התנהגותכם האנושית והיהודית. קיומם של אנשים כמותכם, אשר רואים מולם אנשים ולא רק הזדמנויות עסקיות, מחמם את הלב בימים הלא קלים שעוברים על כולנו.
בהערכה רבה
ברוך, צוות המשיבים ישיבת הר עציון

כתבות נוספות