שאל את הרב

שז''ל

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 08/05/07 12:55 כ באייר התשסז

שאלה

לרב שלום,

איך אוכל לעבור את הדבר הנורא הזה?

נמאס לי כבר לחטוא...איך אני אוכל אחרי זה

לעמוד בתפילת שמונה עשרה מול ריבונו של עולם?

איך אני אוכל לקום ולתקן?לעבור?איך?

אני כבר מיואש מעצמי...

עכשיו בתקופת הבגרויות אני כל היום בבית,הרבה

מהזמן לבד,כבר נפלתי...וקשה לי להאמין שזה הסוף לחטא...

הקב"ה נתן לי חיים,נתן לי בריאות,וככה אני מחזיר לו?!אני גם מרגיש שמבחינה מוסרית אני עושה משהו רע כלפי כולם ועוד שכולם תופסים ממני מישהו שחזק באמונה...אני לא מסוגל עם ההרגשה הזאת,המשפחה החברים הכל

מה אני יכול לעשות?אך אני אוכל לעבור את זה?איך?

אני כבר מיואש...

תודה לכבוד הרב..

תשובה

שלום רב,
אשריך שאתה מתוסכל. הדבר מעיד על רגישות ואכפתיות, ועל כך שאינך מוכן להשלים עם כישלונות. אולם אסור לך ליפול ברוחך ואסור להתייאש. משורר תהלים אמר: "שבע יפול צדיק וקם". גם לאנשים טובים וגדולים יש לעיתים מעידות ונפילות, ובעניין המסוים הזה ובגיל שלך הדבר נורמאלי, ולמרות שאין להשלים איתו, אין מקום להיבהל ממנו. החכמה היא לדעת לקום ולא להישבר. הייאוש הוא מעצת היצר, ולכך אסור להיכנע.

עבירה זו נובעת במקרים רבים כתוצאה מהתעסקות גופנית מיותרת או מפעילות לא טובה כגון צפיה בתמונות או קריאת חומר שמביא לידי הרהורים. במקרים אלה האדם אחראי לכך, ואת זאת יש למנוע. לשם כך צריך להימנע מהדברים שהוזכרו, ומה שחשוב לא פחות – יש לעסוק בפעולות בעלי תוכן חיובי ורוחני שמרחיקות את האדם מהרהורים מיניים וממלאות אותו בתכנים נעלים: לימוד תורה, קריאת ספרים טובים וערכיים וכן הלאה. אני ממליץ לך לקרוא את ספרו של הרב יהושע שפירא "אשיב ממצולות" העוסק בנושא עליו שאלת.

באשר לתיקונים – איננו אוחזים כיום בתיקונים באמצעות פעולות קיצוניות, אבל יהיה זה דבר נא ומתקבל אם תתקבל על עצמך ללמוד משהו (לדוגמא משנה או הלכה), או לקרוא כמה פרק תהילים בכל פעם שהדבר קורה, ואפשר שיהיה בכך גם תועלת להתחזק.

בברכה,
רונן לוביץ

כתבות נוספות