שאל את הרב

שאלות בנושא תפילה

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 12/10/06 20:52 כ בתשרי התשסז

שאלה

שלום רב,

מספר שאלות:

1. אם נוצר מצבו בו מאילוץ כלשהו אינני יכול להתפלל תפילת שחרית מלאה לפני זמן קריאת שמע, ולפיכך אני קורא קריאת שמע בנפרד מהתפילה, האם לאחר מכן, כאשר אני מתפלל שחרית (אחרי שעבר זמן קריאת שמע), עלי לומר את ברכות קריאת שמע כרגיל? האם אין כאן ברכה לבטלה (שהרי קריאת שמע לאחר הזמן איננה נחשבת קיום מצווה זו, ולכן הגיוני שלא לברך עליה)?

2. ידוע לי כי יש הנוהגים לא לקרוא את "פיטום הקטורת" בתפילת שחרית. (א) מדוע? (ב) האם הנוהגים כך מתייחסים לשני המקומות בהם מופיע "פיטום הקטורת" בתפילת שחרית (בפרשת הקרבנות, ולפני עלינו לשבח), ואת שניהם לא קוראים?

תודה,

תשובה

לשואל שלום רב.
1. אם עדיין לא עבר זמן תפילה, אומרים את ברכות ק"ש עם ק"ש. והטעם, כיון שברכות אלו אינם ברכת המצוות של ק"ש שהרי איננו מברכים אקב"ו לקרוא ק"ש (מ"ב ע"פ הרשב"א), אלא ברכות אלו הם ברכות בפני עצמן שהוסמכו לק"ש, ולכן אין כאן ברכה לבטלה. וזמנם כדין תפילת עמידה. אחרי שעובר זמן תפילה, כתב בשו"ע שלא יקרא את הברכות והמשנה ברורה מוסיף שבדיעבד אם היה לו אונס שלא היה יכול לומר את הברכות אפשר לאומרם עד חצות היום.
2. פיטום הקטורת הוא מנהג. בסוף התפילה כולם נוהגים לאומרו כמופיע בסידורים. בתחילת התפילה יש שנוהגים לאומרו כמו שאר הקרבנות ויש שלא (בשו"ע עצמו מופיעה אמירת התמיד ולא מופיע פיטום הקטורת).
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות