שאל את הרב

שאול המלך

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/08/08 00:57 כד באב התשסח

שאלה

בס"ד

לפעמים כשקוראים בתנ"ך (לפי הפשט ולמי שלא ממש מבין) נראה שיחס המקרא לשאול המלך משתנה לאחר פרשת אגג, מאידך נאמר לי באופן כללי ששאול המלך נחשב בס"ה למלך צדיק (ולראיה שזרעו לא הוכרת לגמרי- מרדכי היהודי ואסתר המלכה צאצאיו) ומאידך לא עשה תשובה (לפחות ע"פ המקרא) ואיך זה שמלך צדיק כמו שאול הודח ולעומת זאת ירבעם בן נבט שנחשב לגדולי החוטאים ומחטיאים בישראל (אם אפשר לפרט על חטאותיו - אשמח מאוד) זכה שבנו ישב על כסא המלוכה?

כמו כן מה היא אותה רוח מאת ה' ששרתה על המלך שאול?

ומהו מקומו של שאול המלך בעולם היהודי (אם אפשר לקרוא לזה כך)?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

אכן היחס לשאול מצוי בעליה מתמדת עד סיפור אגג, ולאחר מכן בהתרסקות.
באופן כללי, היחס לשאול הוא יחס מורכב. מחד גיסא היו תחומים שהוא היה צדיק גדול, ובמקומות אחדים בחז"ל מצוין שדוד המלך עליו השלום ננזף על יחסו הבז לשאול* מאידך גיסא, העובדה כי בעת נפילתו הוא לא קיבל על עצמו את עול התשובה, כי אם מצא את כל הדרכים האפשריות להאשים אחרים – עומדת לו לרועץ, וזו הסיבה העיקרית מפני מה הוא לא התמיד במלכותו.

אין להשוות בין שאול לירבעם. אצל ירבעם דובר על שושלת זמנית, ועל כן בנו מלך תחתיו, אולם השושלת הוכרתה. לעומת זאת, אצל שאול הנושא היה שושלת הנצח של המלוכה, ועל כן לא היה מקום להמשיכה.

אין אנו יודעים לענות מהי אותה רוח ד'. הרמב"ם מדרג אותה באחת הדרגות הנמוכות של רוח הקודש. לרוח הקודש יש דרגות קדושה שונות, וזאת אחת מהן.

מקומו של שאול הוא בתור מלך שנבחר בגלל צניעותו וצדיקותו, אולם המלכתו העבירה אותו על גאוותו, והיא גם זו שמנעה אותו מלהודות בחטא, ועל כן הוא נפל. חז"ל מדגישים כי שאול נכנס לגן עדן: במחיצת הקב"ה.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות