שאל את הרב

רפורמים

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 29/12/05 00:01 כח בכסלו התשסו

שאלה

שלום!

יש לי חברה שהיא פחות או יותר דתית (עם דגש יותר חזק על הפחות..)

לא מזמן היא הלכה לבי"כ רפורמי ובעקבות כך היא רוצה להיות רפורמית. היא חושבת שדרך זו היא הנכונה. שניסיתי להסביר לה שהם משנים את ההלכה, היא אמרה שאצלנו המציאו איסורים רבים שאינם כתובים בתורה ונתחדשו בימינו. (כמו אוטו בשבת למשל: שפעם לא היה אוטו, ולכן התורה לא יכלה לאסור מכוניות, אם כך למה אסרו לסוע בשבת? וכד').

אני ממש אשמח אם תוכלו לעזור לי לענות לה מדוע דרכם של הרפורמים אינה נכונה, עם מעט דגש על כך שאנו באיסורים בימינו, מתבססים על התורה.

תשובה

שלום,

טוב שאת דואגת לחברתך ומנסה להניא אותה מלעשות טעויות חמורות. כשם שחובה להציל חבר מסכנה פיזית, כך חשוב לא פחות- ואף יותר- להצילו מסכנה רוחנית שהוא עלול ליפול בה.

על נושא הרפורמים כבר נאמר ונכתב הרבה. כדאי לך לעיין בספר "היהודי האידיאלי" של הרב צוריאל בובליל, שם הוא מקדיש חלק שלם לחשיפת השקר והעיוות שמאחורי הגישה הרפורמית. כמו כן מומלצת הקלטת עם שיחתו של הרב מרדכי נויגרשל בנושא (ניתן להשיג בת.ד. 50159, ירושלים, 91501). עם זאת אציין בקצרה מספר נקודות עיקריות:

א. המחשבה כאילו התורה מיושנת ח"ו וצריך לשנות אותה כדי להתאים לזמנים המודרנים, נובעת מכך שמתייחסים לתורה כאל ספר חוקים אנושי, שנכתב ע"י בני אדם בשר ודם. אולם מי שמאמין במקורה האלוקי של התורה, יודע שהקב"ה שכתב אותה- ידע מראש את כל מה שעתיד לקרות בעולם, ואת כל השינויים שיתרחשו בתקופות השונות, וקבע מצוות וחוקים המתאימים לכל תקופה ולכל זמן. גם אם יש דברים שהשתנו בעולם, העקרונות הבסיסיים של התורה לא השתנו, וחכמי ההלכה יודעים כיצד לפסוק על פי עקרונות אלה בכל שאלה חדשה שמתעוררת (למשל בדוגמא של מכוניתבשבת- מכונית אמנם היא המצאה חדשה, אבל המנוע שלה עובד על הצתת אש, וזה דבר שהתורה אסרה בפירוש בשבת, ולכן ברור שאסור ליסוע במכונית בשבת ואין זו סתם "המצאה" של הרבנים.). חוקי הטבע לא השתנו, חוקי המוסר לא השתנו, וגם נפש האדם לא השתנתה. התורה היא התכנית שלפיה נברא העולם, ולכן יש בה תשובות לכל בעיה הלכתית שיכולה להתעורר. מי שלומד הלכה בצורה רצינית, יודע לגלות מה המקור של כל דין והלכה בתורה, ומבין שאין כאן סתם המצאות חסרות בסיס ח"ו.

ב. הבה נאמר זאת בגלוי- אין דבר כזה "יהדות רפורמית"! השם הזה הוא מלה נרדפת לחילוניות גמורה. הרפורמים אינם רואים עצמם מחוייבים לשום חלק מהתורה- לא שבכתב, ולא שבעל פה. רבים מהם- כולל "רבאיים" לא מעטים- מצהירים בגלוי שהם אתיאיסטים, ואינם מאמינים כלל באלוקים! הם עושים ככל העולה על רוחם, מתירים איסורי עריות, נישואים עם גויים ואף "נישואים" בין שני גברים או נשים, כשהרבאיים שלהם אף עורכים חתונות כאלה. על שמירת שבת, כשרות או טהרת המשפחה אין מה לדבר בכלל. גם אם יש חלק מהם המקפידים על קיום מצוות מסויימות, הם עושים זאת רק מתוך החלטה אישית, ולא מתוך אמונה אמיתית במחוייבותם לתורה ומצוות. בקיצור, סיסמתם של הרפורמים היא למעשה- "עשה מה שבא לך!" אם כך, במה הם שונים מסתם חילונים מן השורה?

לא מדובר פה על גישה אחרת ליהדות, או על פרשנות אחרת לתורה. מדובר בתפיסה האומרת שאדם יכול לעשות מה שמתחשק לו, כולל העבירות החמורות ביותר, ועדיין לטעון שהוא נאמן ליהדות, ושהעיקר ביהדות זה הרגשת הלב, ועוד דברים כאלה. לא פלא שהם גם "מגיירים" כל גוי שבא ומצהיר שהוא "מרגיש כיהודי"... הם גרועים יותר מחילונים סתם, כי חילוני רגיל לא מתיימר כלל לחיות לפי היהדות, ואילו הרפורמים מעוותים את דמותה של היהדות וטוענים שמה שהם עושים זו היהדות האמיתית! במובן הזה הם דומים לנוצרים ואף יותר גרועים מהם, כי הם מטעים יהודים תמימים לחשוב שאפשר לחיות כמו שהם חיים ועדיין להיחשב יהודי טוב. מי שרוצה להיות חילוני- שיקרא לעצמו חילוני, ולא ימציא רעיונות כמו "יהדות רפורמית".

אלה פני הדברים בקצרה. כאמור, מומלץ שתפני למקורות שציינתי לעיל להרחבה נוספת בנושא.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
לתגובות: karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות