שאל את הרב

רעיונות ללימוד ספרי קודש

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/12/04 16:12 ח בטבת התשסה

שאלה

בס"ד

שלום רב!

לפני כשנה חזרתי בתשובה, אך מכיוון שזו שנתי האחרונה בתיכון וכבר הייתי באמצע מסלול לימודים מסוים, נותרתי ללמוד בבית ספר חילוני. אני מרגישה שחסרים לי לימודי הקודש וכי אני בורה בעניין. אודה לכם אם תוכלו להציע לי מהיכן להתחיל וכיצד.

תשובה

ראשית, ברכותיי!!! אני יודעת שזה לא הכי קל לחזור בתשובה ועדיין להישאר בסביבה הנוכחית, כשהיא לא בהכרח סביבה דתית, ועל אף הקשיים, האמת היא זו שנותנת את הכוח להמשיך הלאה! –[ישר כח!]
אני לא ממש יודעת כמה הספקת בשנה הזו ובאיזה אופן קיבלת את הדברים, לכל בעל תשובה יש את הקצב שלו, נושאי התעניינות העיקריים לו, ועוד דברים המיוחדים שיתאימו לאופי, לאישיות שלו, אני בע"ה אתן כמה אפשרויות, אני בטוחה שאת תדעי טוב יותר איזו מהן נכונה לך.
הדבר הראשון שאני ממליצה, בנוסף ליתר הבאים, הוא ללכת לשיעורי תורה, להרצאות של רב שכונתי או מבקר – באופן קבוע כלשהו (אם פעם בשבוע או יותר).
אם לא שמעת על שיעורים כאלה באזורך, אפשר להתקשר ל"ערכים" – ארגון להפצת היהדות, הם אומנם עוסקים לרוב בתהליכי התשובה הראשוניים אך יש להם הרצאות תורניות מאוד אקטואליות ומעשירות ממש לכל אדם!
אם תרצי מס' הטלפון שלהם בסניף ב"ב הוא: 03-5793035 ומהם אפשר לקחת טלפון של סניף "ערכים" באזור מגורייך ולברר על שיעורים והרצאות שניתנות שם.
מעבר לשיעורי תורה, זה הלימוד העצמאי, קריאת ספרים, התחברות לאתרי אינטרנט דתיים – ברובם יש אפשרות לבקש או שיעור יומי, או דבר תורה בסוף כל שבוע (– יום שישי) בנושא פרשת השבוע ישירות לאי מייל שלך.
קריאת ספרים יכולה להתחלק ל-2 סוגים: הספרים שעוסקים יותר בידע תורני וספרים שמחזקים יותר את האמונה – את יכולה לבחור לפי מה שנראה לך רלוונטי עבורך או אפילו לשלב בין השניים, דוגמא:
ספרים עם הסברים על פרשת שבוע כמו "פרפראות לתורה", "לקחי הפרשה", "אהבת חיים", "חוק לישראל" ועוד... – פשוט לקבוע זמן בשבוע ללמוד את הפרשה השבועית – מאוד מחזק ויש הרבה מה ללמוד!!!
ספר נוסף שאני ממליצה עליו הוא "מעשי הגדולים" – מביא סיפורים על חוכמת חז"ל והנהגותיהם – מהתלמוד הבבלי והירושלמי.
ה"פלא יועץ" הוא קצת יותר מתקדם, אם את מרגישה שאת מוכנה להיכנס קצת יותר לעומק – אל תדחקי אם לא, לכל דבר יש את הזמן שלו...
יש ספר נהדר שנקרא "לדעת בארץ דרכך" – פרקי הדרכה לבעלי תשובה מאת יהודה גרינולד, בספר ישנן שאלות שנשאלות ע"י בעלי תשובה – ותשובות!
הספר "טובך יביעו" ובו מאמרי חיזוק השקפה ומוסר בשילוב מעשים והנהגות מגדולי ישראל , דברים שנאמרו ע"י הגאון ר' יצחק זילברשטיין כתב וערך משה מיכאל צורן.
"מסילת ישרים" – כמובן, אפשר לנסות, אני חושבת שזה יכול להתאים.
אפשר להתמקד יותר בספרים שמחזקים את האמונה מהבסיס – תמיד עוזר:
"מסילות אל האמונה", "אמונת ישראל", "שיח שבים", "אמונות", "דרך אמונה" – מומלץ לבעלי תשובה!
ספרים לתחומים ספציפיים, אם תרצי:
על הלכות כשרות: "הכשרות" מאת יצחק יעקב פוקס.
ללימוד הלכות לשון הרע: "שמירת הלשון" של החפץ החיים.
דברים שבין אדם לחברו: "הצד השני של הסיפור" מאת יהודית סמט, "כף זכות" מאת דוד קוג'ה וספר נחמד נוסף יכול להיות גם "מילים כקוצים וברקנים" מאת מרים אדהאן, הוא ממש מעורר רגישות כלפי הזולת – מומלץ!

והרשימה עוד ארוכה...

אפשרות נוספת היא להיכנס לחנות של ספרי קודש, לעיין בספרים ולבחור משהו שנראה לך מתאים ומעניין – כמובן שחשוב לשים לב שלספר שאת קוראת יש הסכמות של רבנים!
[אני מאוד ממליצה] לשלב יחד עם הלימוד העצמאי שיעורי תורה / הרצאות, זה מאוד מחזק וגם נותן לך אפשרות לשאול ולקבל מענה במקום מה שלא אפשרי עם הספרים.
כמובן שאת תמיד יכולה לפנות אלינו עם כל שאלה שצצה, נשמח להשיב!!!
מאחלת לך מכל הלב, המון הצלחה בהמשך!!!!
אבישג.

לשואלת – אנו מצרפים גם תשובה נוספת שנענתה בעבר.

שאלה: הייתי מעוניין לדעת איך אני יכול למצוא מקורות בנושא מסוים. איפה אפשר למצוא הפניה לנושאים ספציפיים(אמונה, תפילה, מוסר וכו') במקורות שונים?
לתשובתכם אודה.

תשובה: שואל יקר שלום רב,
אי אפשר להקיף את הספרים הרבים העוסקים בנושאים השונים על כן אתן מעט מים הספרים הקיים:

[ספרי הלכה]:
מקור חיים השלם – של הרב ח.ד. הלוי זצ"ל. ספר הלכה המציין לפני כל נושא הלכתי את האגדתא הנותנת כוח ותעצומות לדעת להשתמש כראוי בכח ההלכה.
פניני הלכה של הרב אליעזר מלמד שליט"א עוסק בהלכות רבות ובצד הרעיוני [4 חלקים שבת תפילה]. נמצא גם באינטרנט לפחות חלק [http://www.yeshiva.org.il/midrash/book.asp?cat=11

כתבות נוספות