שאל את הרב

רוצה לחזור בתשובה אבל לא עומד בניסיונות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/12/03 15:08 ט בכסלו התשסד

שאלה

שלום אני נער בן 18 שלא יודע מה לעשות בקשר לאמונה שלי ואני רוצה לחזק אותה כאילו לחזור בתשובה אבל אני מרגיש שאני לא יכול לוותר על כל התענוגות של החיים ושאני בגיל הכי יפה בחיים שלי ואוהב לעשות שטויות ולצחוק ולא שטויות שמחוץ לחוק אלא לרקוד ולצאת ביום שישי ולהתחיל עם בחורות וגם זה שאני בזמן האחרון עברתי קורס שופטי כדורגל ואני ממש אוהב את זה וזה נופל על שבתות וזה בכל זאת ההכנסה שלי ואני מרגיש שאני לא יכול לותר על כל אלה ברגע זה אלא רק יותר מאוחר אבל אני מפחד גם שאני בחיים לא יחזור בתשובה אם יש לך פיתרון להביא לי אני ממש אשמח לקבל אותו ואולי אפילו ליישם אותו

תודה מראש

שחר

תשובה

שלום שחר!
כל הכבוד לך. יש לך מקצוע שדורש חילול שבת, אתה נהנה מבילויים בליל שבת עם בחורות, ובכל זאת אתה חושב על חזרה בתשובה. בטוח שיש לך נשמה גדולה ומיוחדת.
כשאני רוצה משהו, אני תמיד צריך לשאול את עצמי: מה בתוכי רוצה את זה? יש בנו חלקים שטחיים שרוצים הנאה מיידית. יש גם חלקים עמוקים שרוצים להתחבר למשהו גדול מאיתנו, כמו לחיי תורה. לאיזה חלק תבחר להקשיב?
כל אדם רוצה להנות, ובצדק. יש הנאות מאוד קלות. באות מהר והולכות מהר, כמו ממסיבת ריקודים או ממשחק כדורגל. יש הנאה שאתה בונה בתוכך עם כל האישיות שלך: השכל, ההבנה, הראש, הרצון... כאן ההנאה היא יותר רוחנית, הסיפוק יותר גדול (זה שלך. משהו שנגרם מעבודה פנימית, לא מדיסק שמישהו שם ומאורות מהבהבים שמישהו הדליק). ההנאה הזאת, נקרא לה מתיקות שמרגישים מעבודת ה', מלימוד תורה, מתיקון המידות, ומעליה מתמדת - זאת לא הנאה שתלויה במצב הרוח, במזג האויר, או בכמה אוכל היה במסיבה. זאת הנאה שבאה יחסית לאט, אבל נשארת רכוש שלך לכל החיים. לכן, כשאתה מתלבט, תזכור: ההתלבטות אינה בין חיים של הנאות לחיים של משמעות ורצינות. אלא בין הנאות שטחיות להנאות מסוג אחר, שעוד לא הכרת, הנאות שנובעות ממשמעות ורצינות.
כתוב בפרקי אבות: "לפי הצער - השכר". מי שיותר מתאמץ בקיום מצוות גם שכרו גדול יותר. לכן אם תוותר על כל מה שציינת, כולל ההכנסה ממשחקי הכדורגל בשבת - בודאי יהיה שכרך גדול במיוחד.
באמת אין לְמַתָי לדחות את החזרה בתשובה. בגיל 30 תגיד: אני כבר נרגעתי מהבילויים ומוכן לשנות דרך, אבל אשתי לא רוצה. בגיל 40 תגיד: כבר קניתי בית באיזור חילוני. איך אני יכול לשלוח את הילדים שלי לבית ספר דתי רחוק מהבית? בקיצור - בכל גיל יש את הקשיים שלו. החכמה היא להיות גיבור ולנצח את כל המכשולים.
בשביל לחזור בתשובה, אם תחליט לעשות זאת, לא מספיק שתתכתב איתנו, אם כי נשמח להמשיך לשמוע על התקדמותך. אתה צריך קשר עם אנשים דתיים בקרבת מקום מגוריך, שידריכו אותך ויעזרו לך. אנשים חיים יתרמו לך הרבה יותר מאותיות כתובות. אם אתה מתקשה למצוא אנשים מתאימים - נוכל לנסות לעזור גם בזה.
בקיצור, אין לנו פיתרון פלא קצר ומהיר להציע לך. העבודה שלך, עבודה קשה אבל נהדרת, ואנחנו רק נוכל להיות לצידך, להושיט יד ולמחוא כפיים.
בברכה חמה להצלחה,
טל, חברים מקשיבים
tal@makshivim.org.il

כתבות נוספות