שאל את הרב

קשר בין בת לבן - חברות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/08/08 00:40 כד באב התשסח

שאלה

אהלן..אני יודעת שמה שעשיתי זה מה שצריך לעשות..אני פשוט צריכה שתגידו לי אתם..כמה זה חשוב מבחינה דתית כדי שאני לא אתחרט ואפעל נגד ההחלחטה ההיא...

אז ככה..הי'ה לי חבר מאד טוב..(כמו חברה טובה בבן..כן כן כמה שזה נשמע מוזר זה יותר מוזר במציאות)..באמת שנה היי'נו בקשר חבל"ז..[לא זוגי..חברים הכי טובים כאלה..בשלב מסויי'ם הרגשתי משהו אבל..בסדר..התגברתי..זה לא היה הכי הדדי בעולם הכיוון הזה..] לפני כמה שעות די נפרדנו ממה שהיי'נו..שבוע הבא בע"ה הוא ילך לישיבה..אני אלך למדרשה..שנינו דתיי'ם ורוצים עוד ועוד דת..וזהו זה טבעי שזה יתנתק..לא לגמרי ככה אמרנו אבל...ירד בהמון המון...ידוע וברור..באותם רגעים שדברנו על זה הי'ה לי קצת עצוב מצד שני שמחתי בשבילו על הבחירות היפות..הכ"כ בונות..מצד שלישי איזה מוזר יהי'ה בלעדיו..מצד רביעי זה הדבר הכי נכון לעשות...קיצר..מאה צדדים למטבע הזה...

אני כתבתי כאן הכל כי..אני פשוט צכה חיזוק חיצוני גדול שזה באמת מה שצריך ושזה רק יטיב איתי בע"ה בעתיד....[אני בת 18 וחצי]..

אם יהיה לכם זמן להגיב על זה בין יתר הדברים הכ"כ חשובים שטתם עוסקים בהם-יהיה לי לדבר חיובי מאד.

תודה רבה וח"ח ! כל הכבוד באמת...

-מור-

תשובה


שלום וברכה!

ברצוני להתנצל שהתשובה נענית קצת באיחור.

מור, יישר כח על הרצון להתחזק ולהוסיף יראת שמים. עלי והצליחי בלימודייך במדרשה!

[לשם מה צריך חברים?]

במסכת אבות כתוב: "יהושע בן פרחיה אומר: עשה לך רב וקנה לך חבר והוי דן את כל האדם לכף זכות" (א, ו)

החבר חיוני לנו, בכדי שנוכל לנהל אורח חיים תיקני. מסופר על חוני המעל אשר התעורר משנתו לאחר שבעים שנה, ונוכח לדעת שאין אנשים המכירים אותו - שאין לו חברים. צערו היה כה רב, עד שביקש רחמי שמים ומת - רבא אמר על המקרה של חוני: "היינו דאמרי אינשי או חברותא או מיתותא" (תענית כג.)

שלמה המלך כתב בספר קהלת:
"טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם:
כִּי אִם יִפֹּלוּ הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ וְאִילוֹ הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל וְאֵין שֵׁנִי לַהֲקִימוֹ:
גַּם אִם יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם וְחַם לָהֶם וּלְאֶחָד אֵיךְ יֵחָם:
וְאִם יִתְקְפוֹ הָאֶחָד הַשְּׁנַיִם יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק:" (פרק ד)

דבריו של שלמה המלך, מתייחסים לאדם ברמה הרוחנית והגשמית. אדם בודד שנופל, לא תמיד יצליח לקום. אבל כשיש לו על מי להישען - שיש מי שיעזור, המצב כבר שונה. האחד יכול להיסמך על השני.

הרמב"ם בפירושו על המשנה במסכת אבות כתב:

"החברים - שלושה מינים: חבר תועלת, וחבר נחת וחבר מעלה.

אמנם חבר התועלת, הרי הוא כחברות שני השותפים, וחברות המלך וחייליו.

ואמנם חבר הנחת, הרי הוא שני מינים:

חבר הנאה, וחבר בטחון.

אמנם חבר ההנאה, הרי הוא כחברות הזכרים לנקבות וכיוצא בה.

ואמנם חבר הבטחון, הרי הוא שיהיה לאדם חבר שתבטח נפשו בו, לא ישמר ממנו לא במעשה ולא בדיבור, ויגלה לו כל עניניו, הנאה מהם והמגונה, מבלי חשש ממנו שישיגהו בכל זה חסרון, לא אצלו ולא אצל זולתו. כי אם יגיע לנפש בטחון באיש עד לזה השעור - תמצא רוב נחת בשיחתו ובחברותו.

ואוהב המעלה, הוא שתהיה תאות שניהם וכוונתם למטרה אחת, והיא: הטוב, וירצה כל אחד להעזר בחברו בהגיע הטוב ההוא לשניהם יחד. וזה הוא החבר אשר ציוה לקנותו, והוא כחברות הרב לתלמיד והתלמיד לרב." (פרק א משנה ו)

הרמב"ם הציג שלושה סוגים של חברויות:
א.´חבר תועלת´.
ב. ´חבר נחת´.
ג. ´חבר מעלה´.

החברות מהסוג הראשון:
"חבר תועלת" - היא חברות להשגת דבר מה, שותפות. כאשר תסתיים השותפות, בטל הקשר.

החברות מהסוג השני:
"חבר הנאה" - חברות/אהבה שקיימת בין בעל לאשתו. (השאיפה בחיי הנישואים להגיע למדרגת ´חבר מעלה´)
"חבר ביטחון" – חברות שהיא בין עמיתים למקצוע, תלמידים בכיתה, חברים בתנועת נוער וכו´. ההנאה היא בעצם קיומו של הקשר, לכן הוא מחזיק מעמד לטווח רחוק. האחד בוטח באחר שיבוא לעזרתו ולא יבגוד בו – בן ברית. מספר לו את צרכיו, מצוקותיו ומחשבותיו. כל אחד מהחברים יודע, שבבוא העת האחר יהיה נמצא בשבילו.

החברות מהסוג האחרון:
"חבר/אוהב מעלה" - חברות שבה רצון החברים, בסיס החברות להתעלות בעבודת ה´, חברות לשם שמים. המטרה היא להוסיף אור בעולם, לעזור לזולת לקרב את הסובבים. זו היא החברות הנעלה ביותר.


[בין בנים ובנות]

אני מניח שאת אומרת בליבך – ´הוא חבר מצויין, חבר הנאה, חבר ביטחון ואולי אף חבר מעלה!´ אבל, כפי שהעדת על עצמך - "בשלב מסויי´ם הרגשתי משהו אבל..בסדר..התגברתי..זה לא היה הכי הדדי בעולם הכיוון הזה..", אין דבר כזה קשר אשר לא מוביל לקרבה רגשית אל האחר! איני יודע האם את רק חושבת שלא הייתה הדדיות מתוך הרגשה, או שנאמר לך מפורשות - בהחלט יתכן שלבחור לוקח יותר זמן לפתח רגשות או שהוא פשוט העדיף לא לשתף אותך בזה.

נתעלם לרגע קט מגילכם, אם היית טוענת שמטרת הקשר היא בכדי להגיע ליום החתונה, כנראה שהיה על מה לדבר - אבל, כפי שמצטייר, לא זו המטרה.

[בסדר, התגברתי...]

לא, זה כלל לא בסדר! המציאות אותה תיארת נכונה כשאדם מנסה למצוא את זיווגו, אז מכורח המציאות עלינו להתמודד עם אכזבות וכו´. אבל סתם לחספס את ליבנו- למה, מה בסדר בזה?

יש בנו עדינות שהיא כל כך חשובה לבניין משפחתנו, אהבה בין בני זוג, לא יתכן לחלקה בין אנשים נוספים ולהפסידה על אנשים חולפים.

בעז"ה, בזמן המתאים תזכי להכיר את האדם איתו תבני את ביתך ולו תעניקי את אהבתך.

ברכת ה´ עלייך,

ירון

Benzvi613@gmail.com

עייני בסוף הכתוב בקישור הבא - https://www.kipa.co.il/noar/ask_show.asp?id=155457

כתבות נוספות