שאל את הרב

קשה לי להתפלל

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/09/05 15:36 ח באלול התשסה

שאלה

אני לא מצליחה להתפלל! פשוט קשה לי.. אני קמה בבוקר, ואין לי כוח לזה.. שלא לדבר על מנחה/ערבית (אם אמרתי רק ברכות השחר, שגם זה לא קורה בד"כ)

א-י-ן ל-י כ-ו-ח לזה.

אני מאוד חזקה בדת, רק בנושא הזה קשה לי.

למשל בנושא של גוש קטיף הייתי מאוד פעילה ומאוד כאב לי, אבל להתפלל באמת מכל הלב ואפילו סתם להתפלל לא יכולתי.

זה בכל הנושאים של ברכות, תפילות וכו'...

מה אני יכולה לעשות כדי שזה לא יהיה לי קשה כ"כ?

תודה על העזרה...

תשובה

שלום שואלת יקרה.
קראתי את שאלתך והרגשתי שהיא נכתבה ממש מעומק הלב. מבין השורות שומעים את הצער על הקושי בעניין התפילה, את הכאב על הרצון העז להצליח להתפלל שאינו בא לידי מימוש. תדעי, שלמרות שכרגע את לא מצליחה להתפלל כפי שהיית רוצה יש ערך עצום לרצון שקיים בך להצליח לעשות זאת. כי הרצון, הוא הדבר שהכי מעיד על הנשמה, הוא הדבר שמבטא את מי שאת ואת מי שאת באמת רוצה להיות, הרצון הזה הוא מה שעומד בשורש המעשים וגם אם כרגע הוא לא מתממש הוא לא הולך לאיבוד ויש לו מעלה עליונה.
את כותבת שבכל שאר הדברים את מרגישה שאת חזקה והקושי הוא רק בעניין התפילה.
אני חושבת שיש מקום לברר מאיפה נובע הקושי הזה כי תפילה זה ביטוי לכל עבודת ה´ שלנו ואם יש קושי בתפילה צריך לבדוק למה זה קורה. אני מציעה לך לנסות לחשוב עם עצמך מה בדיוק הקושי הזה- האם את לא מצליחה לכוון במילים עצמן? האם את מכוונת בהן אבל את מרגישה שזה לא מעורר אותך ואת הכוונה הכללית? האם זה קשור לשאלות בנושא ערך התפילה והברכות וחשיבותם? או שאולי זה קשור למשהו אחר? את מבינה בוודאי שאינו דומה קושי אחד לקושי אחר...
ואם ההרגשה היא שאין התעוררות כללית אז צריך להמשיך ולחשוב למה? לברר מה היא תפילה בעיניך? מה היית רוצה להרגיש בתפילה ולמה את לא מרגישה את זה? מה חוסם אותך? לעיתים, כשאנחנו מתעמקים קצת פנימה אנחנו מגלים שביסוד הקושי להתפלל עומדת איזושהי שאלה אמונית והיא שחוסמת אותנו. אם נצליח לעמוד על הנקודה ונברר את אותן שאלות אמוניות אולי יהיה קל יותר להתפלל.
במקביל אני מציעה לקרוא קצת ספרים בנושא התפילה. ברוך ה´ יש היום הרבה ספרים בכל מיני כיוונים- החל מספרים שעוסקים בבירורים שכליים יותר ועד לספרים שעוסקים יותר ברגש ובכוונה.
ועצה אחרונה שאמרו כבר רבים לפני- אם את לא מצליחה להתפלל, תתפללי על זה...
והעיקר- אל ייאוש! ברוך ה´ יש לך את הרצון להתקדם והרצון הזה אמיתי מאד! הרצון, השאיפות, נמצאים בעולם של קודש ובעזרת ה´ תזכי לממש אותם בצורה טובה יותר ולהביא אותם לידי מעשה גם בעניין התפילה.
אני מצידי אשמח אם תסכימי ותרצי לשתף יותר ולנסות לכוון עוד. מצרפת גם את כתובת האימייל.
בהצלחה ויישר כוח
ברוריה
brurya123@walla.co.il

כתבות נוספות