שאל את הרב

קריאת שמע שעל המיטה כשעייפים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/12/05 16:37 כא בכסלו התשסו

שאלה

כשאני אומרת קריאת שמע שעל המיטה בלילה אחרי שאני פעילה יום שלם, אני "קצת" עיפה ומאוד קשה לי להתרכז בקריאת שמע(הנוסח המלא!)

ולכן שאלתי היא מה כדאי לעשות(להוריד חלקים?וכו'...)

תודה רבה

לאה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך לאה
אני שמח שאת שואלת, שכן לפעמים כאשר אנו עושים דברים באופן מסויים הדבר מכביד עלינו בלא סיבה ובמקום לנסות לפתור אותו אנו מתחילים לשקוע בו ומאבדים את הטעם, ולכן הדבר הטוב ביותר הוא להתייעץ ולנסות לבחון מה כדאי לעשות על מנת לשפר את המצב, ואז באמת אפשר לצאת מהמצב באופן טוב ומועיל.
קריאת שמע היא דבר נפלא, שהאריכו בו רבים וגדולים ואני הקט אינני רואה צורך להרחיב בו, אלא הייתי ממליץ לקרוא בספרים הכותבים על הנושא ולהתרשם מגדלות הענין.
הלימוד על נושא ועל דבר שאנו עושים נותן בו חיות מיוחדת, גורם לנו להשקיע בו יותר, ואף לעורר בנו את הרצון לעשות אותו בשלמות גדולה הרבה יותר.
לפעמים כאשר אנו מתקשים בדבר, לדוגמא בקריאת שמע שעל המיטה, הדבר נוגע לא רק מעייפות אלא גם מכך שלפעמים הדבר נהיה אצלנו כדבר טכני ויום ויומי ומאבד את החיות שלו, וכאשר עייפים קשה מאד להחזיק מעמד בדברים שהם בפני עצמם אינם מחיים אותנו. לכן העיסוק הרוחני בנושא מחיה אותו ומשנה לנו את הגישה אליו. ודבר זה מאד מומלץ שאת יכולה פתאום לגלות שקריאת שמע שעל המיטה הא דבר אהוב ומחיה וכיצד אפשר לוותר עליו.
דבר נוסף שחשוב לדעת, אם כי אינני יודע אצלך אך לפחות עלי אני יודע שאם אני משתדל לומר קריאת שמע כאשר אני יושב על המיטה ולא שוכב קל לי יותר לא להירדם בקריאת שמע, נכון שאני לפעמים עייף מאד, אך זה עוזר לי להחזיק את עצמי גם בשלבים הקשים יותר. הדרכה זו היא גם מתאימה על הלכות קריאת שמע שלא לומר בשכיבה ממש אלא בישיבה ואם אי אפשר אז לשכב על הצד ולומר ולאחר מכן להכנס אל המיטה.
אם כל הדברים לא עוזרים, אפשר להוריד חלק מהקריאת שמע, שכן רוב הדברים הם פסוקים שהם תוספות ולמרות שהם דברים טובים וחשובים שגדולי ישראל הכניסו אותם, אם זה בא על חשבון עיקר קריאת שמע אז זה מזיק ולא טוב. לכן כבר הדריכו אותנו חז"ל ומופיע בשו"ע שטוב מעט בכוונה מהרבה בלא כוונה, ולכן את יכולה להוריד חלק מהקריאת שמע אם את לא יכולה. העיקר הוא ברכת המפיל והפרשה הראשונה של שמע ישראל.
בכוונה כתבתי את הדבר הזה בסוף, שכן קריאת שמע היא כל כך חשובה, ואם יש אפשרות שלא להוריד בודאי שזה מה שטוב, ורק אם אין ברירה אז להוריד, רק לאחר שניסינו באמת להחיות את הקריאת שמע ואם ניסינו באמת בכל מאודנו להתגבר, אז בית ברירה להוריד מתוך מחשבה שכאשר נוכל נחזור אל מה שהיינו עושים קודם לכן.
בברכת הצלחה רבה
יצחק.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות