שאל את הרב

קעקוע של מדבקה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/06/06 10:25 ל בסיון התשסו

שאלה

ידוע לי שאסור לעשות קעקוע אמיתי כזה שניתן להסיר רק ע"י לייזר אבל האם האיסור חל גם על קעקוע מדבקה-כזה שיורד לאחר כמה ימים וניתן להסירו די בקלות? וכן האם האיסור חל גם על קעקוע חינה שהרי זה די דומה ל"חינה" שמורחים על כף היד באירוע? אשמח לקבל הן תשובה הלכתית והן רעיונית... תודה רבה מראש!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,
וודאי שאסור לעשות כתובת קעקע כמו שכתוב בתורה- "וכתובת קעקע לא תתנו בכם" (ויקרא יט,כח). אני חושב שהאיסור מוכר בציבור, אך יתכן ופרטי הדינים אינם מוכרים ומתוך כך נובעות טעויות.
כדי להבין מה בדיוק אסור צריך לבדוק מה ההגדרה ההלכתית של כתובת קעקע. להלכה כתובת קעקע מורכבת משני דברים- כתיבה על הבשר וקעקוע ושריטה לתוך הבשר. הסדר אינו משנה, שורט ואז ממלא את הכתב או להיפך - אסור מהתורה. עיקר האיסור הוא כאשר מכניסים את הקעקוע לעומק הבשר (בין הבשר ובין העור), וממילא כך הוא עומד לאורך זמן. נחלקו הראשונים האם הקעקוע שאסור זה קעקוע שעושים לעולם או קעקוע שעומד לזמן רב גם הוא אסור מהתורה.
ישנם דיונים בשנים האחרונות לגבי מספר מצבים, כמו לדוגמא עשיית איפור קבוע לנשים. לענייננו וודאי שמדבקה כמו שילדים שמים אין היא נחשבת כתובת קעקע כלל- הן מפני שאינה עומדת לזמן רב והן מבחינת הדרך שבה שמים אותה על הגוף.
בראשונים ניתן למצוא מספר טעמים לאיסור עשיית קעקע. ההסבר המקובל קשור לענייני מנהגים שעשו עובדי עבודה זרה והתורה בעצם מצווה אותנו להתרחק מהם (הרמב"ם מרחיב בעניין זה בספרו מורה הנבוכים). אך וודאי שניתן לדבר בהקשר זה בעניין קדושת הגוף והעובדה שהוא לא שלנו ואסור לנו להשחית אותו. וודאי שהדבקת מדבקות אינה נחשבת כבעיה הן מהצד הרעיוני והן מהעובדה שאינה נכנסת להגדרות ההלכתיות וממילא אין לגביה את עניין ההתרחקות מע"ז. כמובן שכל אחד שמתכוון לשים משהו כעין זה צריך לחשוב לעצמו האם מתאים לעשות דבר כזה הן מבחינת איך שזה נראה והן מצד איך שהוא רוצה להציג את עצמו. וודאי שיש לחלק בין גילאים שונים, אבל זה שיקול שכל אחד צריך לעשות בעצמו.
אני לא בטוח שעניתי לך על הכל, וכמובן, תמיד אתה מוזמן לפנות שוב.
רק טוב,
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות