שאל את הרב

קנאה

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 08/03/07 01:21 יח באדר התשסז

שאלה

טוב.. זו הפעם הראשונה שאני מעלה כאן שאלה. יש לי בעייה רצינית, ואני מנסה לשמוע כל מיני דעות בקשר לדרך טיפול בבעייה, ואני אראה מה אני חושבת שתהיה הדרך הכי אפקטיבית לטיפול.

מאז ומתיד הייתי בן אדם קנאי. אני תמיד שואפת להיות הכי טובה שאני יכולה ומתאכזבת מעצמי כשאני לא מצליחה (שזה מבחינתי אנושי לחלוטין). הבעייה היא, שאני גם הרבה פעמים ממש מקנה באנשים שמקבלים דברים שאני חושבת שמגיעים לי, או ששאפתי להגיע אליהם ולא קבלתי אותם.

אני בד"כ לא מראה שאני מקנה, אבל זה באמת אוכל אותי מבפנים, וכל מי שממש מכיר אותי מבחין בזה מייד. אני יודעת שזה נובע איפהשהו מגאווה. אני כבר משתדלת לקרוא אגרת הרמב"ן כל יום, ובאמת שזה עזר קצת- אבל הקנאה הזאת עדיין מתקיפה אותי לפעמים. אני לא רוצה להיות ככה!!!!! אני הרי יודעת שלא הכל מגיע לי, אז למה אני לא יכולה לקבל את זה?! אני לא יכולה להיות מושלמת תמיד בהכל, ואני מודעת לזה, אז למה אני לא באמת מצליחה להפנים את זה?! היום קרה משהו, ושוב התחלתי ממש לקנא. אני הרגשתי ממש מטומטמת.. הרי אני יודעת שאסור, ושאפילו אין לי סיבה מוצדקת לזה..

איך אפשר להתגבר על הקנאה?

תשובה

שלום לך!
דבר ראשון- תדעי שאת ממש לא היחידה שנלחמת עם המידה הקשה הזו, ואשרייך על המאמץ והעקשנות להתגבר עליה.
תמיד אומרים שזיהוי בעיה ורצון להשתנות- זהו חצי הדרך להצלחה.

באתר הזה שאלו רבות את השאלה שלך, ונענו בתשובות שונות.
את מוזמנת לעיין דרך מנוע החיפוש ולהפנים את שמתאים לך.

גם אני אנסה לעזור לך.
תראי,
הידיעה הזו שהבעיה נובעת מגאוה זו התחלה מצויינת.

ה'פלא יועץ' כותב: "ויתן אל ליבו כי לפי ערכו וידיעתו והשגתו והכנתו והחסד אשר גמל עליו יוצרו , עדיין לא יצא ידי חובתו אחד מני אלף... ויהא דן כל האדם לכף זכות.."
כלומר- עליך כל הזמן לשנן לעצמך שכל מה שאת מקבלת מלמעלה הוא חסד, כי את- כמו כולנו- לא עושה את חובתך בעולם אפילו ביחסיות של אחד חלקי אלף. ואם משהו אחד קיבל משהו שאת לא קיבלת- זה לא בגלל שמגיע לו משהו ובטח שגם לך לא מגיע.
ואם תתחילי לעשות חשבונות של מה מגיע לי ומה מגיע לחברתי- תצאו שתיכן מופסדות, אז עדיף שתשמחי על מה שכבר קיבלת- שגם הוא לא ילך בגלל החישוב של 'מה מגיע לי'.
ה'פלא יועץ' אומר על מידת הקנאה "שיאמין באמונה שלימה שאין אדם נוגע במה שמוכן לחברו" וגם אם תהיי לבד בעולם- הקצובה שקיבלת מלמעלה לא תשתנה, ולהפך- אם יהיו כמותך אלף בנות- כל אחת תקבל את המיועד לה ולא דבר אחד פחות.

את הדברים האלו כולנו צריכים לשנן כל הזמן לעצמנו, ואולי גם לכתוב על פתק ולקרוא בו כל שניה פנויה שיש לנו כדי להפנים את הדברים ולחיות על פיהם.

בתקווה שעזרנו במעט,
נועה ועמיחי,
צוות ישיבת צפת.

כתבות נוספות