שאל את הרב

קישוטים בצורות של ירח וכוכבים- עבודה זרה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/04/08 19:05 ב בניסן התשסח

שאלה

ישנם קישוטים כאלה שתולים כקישוט על קירות החדר(או תקרת החדר)..

עכשין הם בצורת ירח וכוכבים אבל זה סתם כוכבים ויש כאלו שאמרו לי שזה עבודה זרה מה עלי לעשות?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה!

בשולחן ערוך (יורה דעה סימן קמא סעיף ד ) כתוב: "אסור לצייר צורות שבמדור שכינה, כגון ד´ פנים בהדי הדדי, וכן צורות שרפים ואופנים ומלאכי השרת. וכן צורת אדם לבדו, כל אלו אסור לעשות אפילו הם לנוי. ואם עובד כוכבים עשאם לו, אסור להשהותם. הגה: ומיהו אם מוצא אותם, מותרים, מלבד בחמה ולבנה שדרך העובד כוכבים לעבדם, או שיש הוכחה שעשאו לעבדם, שאז אסור ככל הצלמים, כמו שנתבאר בריש הסימן...וצורת חמה ולבנה וכוכבים, אסור בין בולטות בין שוקעות ... ( ויש מתירין בשל רבים, דליכא חשדא) (טור בשם הרא"ש)."

מדברי השולחן ערוך אנו למדים שאסור לצייר וליצור בשאר דרכי האומנות את הצורות המוזכרות לעיל. הרמ"א (ההגה)פוסק שהאיסור הוא רק על יצירת הדמויות ואין איסור גם על החזקתם, אלא אם כן יודעים בוודאות (או שיש חשש סביר לכך) שהצורות נעשו לשם עבודה זרה, שאז אסור כדין שאר צלמים. הסיבה שבצורות של כוכבים החמירו יותר היא משום שדרכם של עובדי האללים לעבוד את הצורות האלו יותר מאשר צורות אחרות.

מלבד האיסור על עשיה של צורות כוכבים, ישנו איסור גם על החזקתם של צורות כוכבים, זאת משום שחששו שמא הבריות יבאו לחשוד שהאדם המחזיק בצורות אלו, סוגד להם.

יחד עם זאת, יש המתירים (רמ"ה, רא"ש, טור) כשצורות אלו נמצאות אצל אנשים רבים, שאז אין חשד שהחזקתם היא על מנת לעבוד אותם, מכיוון והקישוטים הללו מיוצרים בצורה המונית, אין חשש שנעשו לשם עבודה זרה (אם ידוע אחרת – שנעשו לעבודה זרה, אסור!), לכן מותר להשתמש בקישוטים.

ברכת ה´ עליך

ירון

Benzvi613@gmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות